Mindennapi stresszforrásaink 1. Idegesség

A következő bejegyzéseimben azokat a mindennapi stresszforrásokat szeretném nagyító alá venni, amelyeket talán észre sem veszünk. Néhány meglátásom kissé talán provokatívnak fog tűnni, de nem titkolt célom véleményeket kicsikarni az Olvasóimból.

Kezdjük szimplán az idegességgel. Lehet egy veleszületett hajlamunk a fokozott idegességre, lehet korán elsajátított rossz minta, de lehet saját “találmány” is. Nehéz megfogalmazni, még nehezebb kezelni, mert sokszor az okát sem tudjuk, csak ott vibrál bennünk. Az izgágaságot sokan fizikai aktivitással vagy életmódváltással vezetik le, ami nem rossz ötlet, csak nyilván mindnyájan tudjuk, hogy a túlzások nem kezelik, mindössze elfedik a bajt. Így tehát bármilyen mániákus szokás (sportmánia, diétamánia, természetes életmód mánia, divatmánia, flörtölés mánia, munkamánia, szenvedélybetegség  stb.) ugyanúgy az idegesség görcsös levezetési módja, mint a gyógyszerszedés. Ha az illető nem tenné ezeket, úgy érzi, összeomlana, felrobbanna, vagy belehalna az unalomba, esetleg abba az ürességbe (mélabúba), ami a semmittevés közben szakadna rá.

Az idegesség ellen sokszor figyelemelterelést alkalmazunk, holott pont az éppen aktuális tennivalóba, helyzetbe, folyamatba való belefeledkezés jelentené a megoldást. Akár dolgozunk, akár kirándulunk, akár mozgunk, akár pihenünk. Ez az önfeledtség vinne minket közelebb az önazonosság érzéséhez és a harmónia megtapasztalásához.

Az idegesség igen nagy részben rossz szokás. Hibás reakció. Egy folyamat, amit hagytunk elharapózni magunkon. A szokás bármelyik láncszemének megváltoztatásával változást tudnánk elérni (pl. légzőgyakorlatokkal), de a teljes szokásláncolat megváltoztatásához elég sok idő és türelem kell – hiszen maga a szokás is évek, évtizedek alatt alakult ki.

Sokszor halljuk, hogy a gyógyulás hit kérdése. Sok mindenről hihetjük, hogy elhozza lelki békénket, ám ha mégis ott lapul bennünk a félelem, hogy mégsem segít, akkor nem is fog. Ha tényleg nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak akarunk lenni, akkor (a relaxálás megtanulása mellett) meggyőződéssel kell eldöntenünk, hogy mi segít nekünk. Kérdezzük meg naponta többször magunktól: az idegesség előbbre segít?…

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s