Fő a figyelem!

Az egyik régebbi posztomban már szerepelt egy kedvenc mondásom: “Amit nézel, az a világod”. Nem “amit látsz”, hanem “amit nézel”! Jelentős a különbség. A nézésben szándék és figyelem van, a látás viszont akaratunktól független. Onnantól, hogy eldöntöttük (akár aktívan, akár passzívan), hogy mit nézünk, mire figyelünk, onnantól a szemünk és az agyunk ki van szolgáltatva ennek, hiszen látnia kell.

A túl sok vagy rosszul kezelt negatív stresszből eredő lelki problémáknál kulcsfontosságú a figyelem kérdése. Általában megállapítható, hogy aki szorong, pánikzavarban vagy depresszióban szenved, az túlzottan is figyel bizonyos (negatív, feszültségkeltő) dolgokra, és nem képes a figyelmét átirányítani más (pozitívabb, örömtelibb) dolgokra. Egy bizonyos szint után ehhez már külső segítség kell. A szorongás és a pánikzavar együtt jár a (sokszor tudattalan) rögeszmékkel. Ezek a fixa ideák azért alakulnak ki, mert túl erősen vagy sokáig koncentráltak félelmük, aggodalmuk vagy bánatuk tárgyára. A figyelem minősége, mennyisége és iránya is kóros lehet.

Vegyünk példának egy szociális fóbiás embert, aki fél a tömegtől, a szerepléstől, általában a nyilvános helyektől, ezért izzad a tenyere, kipirul az arca, bereked, és szívdobogása van, ha sokan látják, hallják. Az ilyen ember úgy megy be egy előadásra, hogy mindvégig azon izgul, ki milyennek látja, ki mit fog gondolni róla, hogyan fog lebőgni mások előtt, stb. Nem tudja magából kifelé irányítani a figyelmét, például arra, hogy milyen remek dolgokat fog hallani és tanulni az előadás során, és mennyivel lesz gazdagabb utána. Ezt a terapeuták rendszerint azzal próbálják gyógyítani, hogy megtanítják a páciensnek a külső dolgokra való összpontosítást. Ítélkezés és érzelmek nélkül kell megfigyelnie tárgyakat, helyszíneket és embereket, hogy “lázas” figyelmét kivezesse önmagából.

Pánikzavarnál és hasonló problémáknál ajánlatos szokatlan, mulatságos ingerekre vagy testi-szellemi energiát igénylő feladatokra terelni a figyelmet. Amíg ugyanis csodálkozunk, nevetünk vagy problémát oldunk meg, addig nem marad elég energia az idegesség és a félelem számára, mert agyunk más területei aktiválódnak. Később már jó eséllyel nem olyan erősen tér vissza a félelem és az idegesség, hiszen eltávolodtunk tőle, kicsit kívülről látjuk. Ezért tanácsolják szakítás vagy gyászeset után a munkaterápiát és egyéb figyelemelterelő életformákat.

Ja, és nem mellékesen: a sebek is jobban gyógyulnak, ha nem figyeljük őket állandóan rettegve!

Reklámok

2 responses to “Fő a figyelem!

  1. Szerintem is a fő dolog a figyelem. Ezt úgy is nevezik, hogy figyelő tudatosság. Én is sokszor próbáltam a figyelmemet elterelni bizonyos negatív érzésektől, gondolatoktól, de legtöbbször csak elástam és később bármilyen kicsi dolog is aktiválni tudta azt. Ami nálam bevált az, hogy ha félelemmel, szorongással stb. találkozom magamban, akkor először is elfogadom, majd figyelmemet ráirányítom. Csak az érzésre figyelek, és nem arra, ami vagy aki látszólag okozta. Nem fűzők hozzá véleményt, nem táplálom, nem tűzelem gondolatokkal, de közben saját magamat, mint megfigyelőt tudatosítom. Ezzel eléred, hogy többé nem azonosítod magad a gondolatokkal és belecsöppensz a mostba és az ittbe.

    • Hm… igen. Ez lenne a fő cél, nemcsak a stresszoldás egyik legjobb módja, de a meditáció egyik titka is. Saját magunk megfigyelőjévé válni. Ugyanakkor azt hiszem, bizonyos stressz-szint fölött ezt még nehezebb megoldani. Ha valakit elragadnak a negatív érzések örvényei – amelyekről nemsokára írok -, az teljesen elvesztheti a kontrollt, és ha ráfigyel, bepánikolhat, idegbeteg lehet tőle. De ismétlem: csak bizonyos súlyossági foknál történhet ez meg. Ha már kikeveredtünk onnan, a végleges harmónia megteremtésének egyik feltétele ez, amit írtál.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s