Félmegoldások

Sokan úgy gondolják, hogy ki kell vesézni a problémákat, le kell ásni a traumák gyökeréig, és mélyen meg kell élni a negatív érzelmeket, mert csak így lehet továbblépni. Nevezzük el ezt az ELMERÜLÉS technikájának. De hová vezet, ha csak elmerülünk? Idővel maguktól elhalványodhatnak a marcangoló érzések (esetleg megunjuk őket, megtanulunk nem félni tőlük), de ugyanazokat a mintákat visszük tovább, amik miatt már egyszer “megzuhantunk”. Nem tanulunk meg kimászni a gödörből, csak újabbakba esünk bele. A másik csoport azt mondja, hogy minél többet rágódunk egy problémán, minél jobban elmerülünk egy negatív lelkiállapotban, annál nehezebb lesz a továbblépés. Ezért elmélyülés helyett irányítsuk másra a figyelmünket, programozzuk át magunkat, és foglalkozzunk csak pozitív dolgokkal. Ez legyen most az ELKERÜLÉS technikája. Hova vezet ez? Oda, hogy nem élünk meg semmit, inkább szőnyeg alá söpörjük az érzéseinket, és így a legváratlanabb pillanatban boríthatnak el minket. Szerepeket játszunk és színlelünk ahelyett, hogy átélnénk a saját élményeinket.

Miért nem természetes, hogy a kettő együtt lehet igazán hatékony?

Nem véletlen, hogy ez a honlap, illetve az Andalodó módszere négy részből, négy egymásra épülő szintből áll. A (1) stresszkezelésben benne vannak az elmerülés technikái, a problémák átélésének és feldolgozásának lépései. Ehhez hozzátartozik például a negatív körülmények felismerése, a blokkok gyökereinek feltárása, illetve a félelmekkel való szembenézés. Ezt én nem részletezem annyira, egyrészt mert ez egy szerteágazó tudományterület, és megvannak a maga avatott és tapasztalt szakértői; másrészt mert ebben a fázisban a személyes, négyszemközti terápia a leghatékonyabb, általánosítani nem nagyon lehet. A (2) relaxáció megtanítja a testünknek és az idegrendszerünknek a feszültség nélküli állapotot, ami megfelelő gyakorlással szokássá válhat. A (3) meditáció a lelket nyugtatja meg, a háborgó érzelmeket tereli egy derűsebb, fókuszált csatornába. Ezek után következhet csak a (4) kreatív önprogramozás, vagyis a gondolkodás pozitív irányba való, tudatos befolyásolása.

Nem állítom persze, hogy ez az egyetlen üdvös út. Ez csak egy saját tapasztalaton alapuló, bevált módszer. Ahány terapeutához megyünk, mindegyik egy kicsit (vagy nagyon) mást fog javasolni. Az sem mindegy, hogy milyen jellegű és mennyire súlyos a problémánk. Az viszont biztos, hogy CSAK elmerüléssel vagy CSAK elkerüléssel nem fogunk előre jutni.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s