Gyógyító jelenlét: mindfulness

„Légy jelen!” Ezt a parancsot valószínűlegKovek_patakparton ritkán hallottuk szüleinktől, tanárainktól vagy főnökünktől, hiszen legtöbbször valamilyen feladatot kell/kellett teljesítenünk. Ha épp nincs cél kijelölve, akkor is általában egy elvont érzéssel vagy gondolattal vagyunk elfoglalva. Egy múlttal kapcsolatos emléken rágódunk, az elképzelt jövőben lebegünk, pozitív vagy negatív hiedelmeinket tápláljuk, ábrándozunk vagy szorongunk, esetleg egy alternatív valóság (média, játékok) síkján mozgunk. Valamilyen eszközzel, pótcselekvéssel elmenekülünk a realitástól. Csak elvétve vagyunk egyszerűen jelen a jelenben. Ritkán éljük meg a jelen pillanatot önmagában, éber figyelemmel, az élmény egyszerűségét elfogadva és befogadva. Ezért született meg a „mindfulness”, vagyis a tudatos jelenlét nevű lélektani irányzat, amely az „itt és most” élményére való fókuszálást segíti elő. A fogalom a buddhista meditációs hagyományból ered, és nyugaton a Massachussettsi Orvosi Egyetem professzora, Dr. Jon Kabat-Zinn alkotott belőle gyógyító módszert.

Az előző cikkben („Képernyővilág”) már szó volt arról, hogy a tudatos jelenlét gyakorlásával tehetünk a technológiai függőségek ellen. Egy bizonyos szinten túl nemcsak hasznos ezt megtennünk, hanem fontos is, mivel ezek a függőségek hosszú távon károsan hatnak testi és lelki egyensúlyunkra. A mindfulness, azaz a tudatos jelenlét gyakorlásával ellensúlyozhatjuk a „túlagyalást”, a szorongást, a letargiát, és a párhuzamos feladatvégzésre irányuló folytonos, túlterhelő törekvést („multitasking”). Akik nagy százalékban egy digitális világban élnek, vagy állandóan sok feladatot teljesítenek egyszerre, eltávolodnak önmaguktól, a saját életük realitásától, egyre feszültebben viselik a kevés ingert biztosító („unalmas”) helyzeteket, és egyre kevésbé toleránsak mindennel szemben.

A mindfulness tulajdonképpen egyfajta aktív meditáció. Míg a meditáció azt jelenti, hogy elménket igyekszünk kiüríteni, és lazán összpontosítunk a „semmire”, a mindfulness az éber figyelem szándékos és ítélkezés-mentes irányítása a jelen pillanatra, bármire, amit éppen teszünk. A meditációhoz hasonlóan előnyös hatásokat vált ki testünkre és lelkünkre, a stresszreakciók csökkentése nyomán: például javítja az alvást, erősíti az immunrendszert, csillapíthatja a fájdalmat, normalizálhatja a vérnyomást és az egész keringést. A saját magunkhoz fűződő viszonyunkat is pozitív irányba alakíthatja, és ez által a kapcsolataink minőségét is javíthatja.

A tudatos jelenlétet leginkább azzal érhetjük el, ha nem rutinszerűen végezzük hétköznapi tevékenységeinket, hanem megpróbálunk minél teljesebben, minél több érzékszervünkkel belemerülni. Fontos élményszerűen megélnünk az ízeket, illatokat, hangokat, szemünk és bőrünk érzékeléseit. Ezenfelül a legtöbbet testi szinten a relaxáció, pszichés szinten a meditáció gyakorlásával tehetünk a mindfulness fejlesztéséért.

.

Még több a relaxációról: https://andalodo.hu/relaxacio/

Még több a meditációról: https://andalodo.hu/meditacio/

Ajánlott irodalom: Dr. Szondy Máté: Megélni a pillanatot – Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája, Kulcslyuk Kiadó, 2012

Komplex stresszkezelés otthonra: „Andalodó Csomag” – https://andalodo.hu/bolt/

Reklámok

2 responses to “Gyógyító jelenlét: mindfulness

  1. Pont jókor írtad ezt! Nagyon szuper írás!

  2. Köszi szépen! Örülök neki! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s