Harmónia az érzékszerveken keresztül 5. ORR

Az illat, ami lelkivilágunkkal együtt rezeg

Nemrég írtam arról, hogy bizonyos illóolajoknak stresszoldó hatásuk van. Már csak azért is fontos ez, mert a szaglás az egyik legközvetlenebb, legősibb emberi tájékozódási módszer. Egy-egy illat jelentős hatást gyakorolhat ránk, és jó vagy rossz emlékeket idézhet fel bennünk, méghozzá mélyen, az ösztöneinkre is hatva. Mindenki számára egyéni, hogy milyen szagok és illatok hatnak rá felzaklatóan vagy megnyugtatóan. Hiába írom én le, hogy milyen mámorító a növényzet illata eső után, ha valaki utálja az esőt…

Az ember olyan természetű lény, hogy egész életén keresztül keresi azokat a dolgokat, amelyekben valamiképp a saját tükörképét látja viszont. Amikkel azonosulni tud. Amikkel együtt tud rezegni a lelke. Keresi a hozzá illő társat, munkát, otthont, nyaralóhelyet, zenét, filmet, hajviseletet, akármit. Mert ami a saját belső világunkra rímel, az segít fejlesztenünk magunkban az önazonosság tudatát, az önbecsülést, önbizalmat, sőt a belső biztonságot is. Ez által járul hozzá a feszültség oldásához.

Ilyen lehet a személyes illat keresése is. Ami engem illet, töredelmesen bevallom, hogy a parfümrajongók táborát erősítem. Mi több, egy évtizedes keresgélés után úgy érzem, meg is találtam a saját illatomat. Ez nagy szó, mert a legtöbb illatot az ember hamar képes megunni, akár meg is csömörlik tőle. Régebben, anyáink, nagyanyáink korában még általános divat volt hűnek lenni egy-egy parfümhöz vagy kölnihez, részben a csekély választék miatt is. Ma ezen a téren is túlkínálat van, így még nehezebb a döntés. Legtöbbünk nem is tudja, mi illik hozzá, merre keresgélje „élete illatát”. Pedig aki szeret illatot viselni, annak ez fontos kérdés, hiszen az angol „signature scent” kifejezés is arra utal, hogy a személyes illat éppoly szervesen hozzánk tartozik, mint az aláírásunk. Egy minket kifejező illat fellelkesít, életkedvet ad, beburkol, elűzi a stresszt, megvigasztal, elandalít. Az önprogramozáshoz is pozitívan járulhat hozzá, amennyiben sikerül tőle magabiztosabbnak, (kívül-belül) gazdagabbnak, elégedettebbnek és így nyugodtabbnak éreznünk magunkat.

 

A bőség zavara

Több olyan illatot vagy illatcsaládot is találhatunk a boltokban, amelyek tetszenek nekünk, mégsem feltétlenül fejezik ki a személyiségünket – ám ez rendszerint csak hetek, hónapok múlva derül ki. Mivel egy jó minőségű illatra elég sokat kell költenünk, ajánlott felkészülten nekiállni a szaglászásnak, különben kidobjuk a pénzt az ablakon. Az sem gond, ha valaki nem tud dönteni egyetlen illat vagy illatcsalád mellett, vagy külön illatot szeretne minden évszakra, alkalomra. (Az én illatgardróbom is jó néhány illatból áll, de emellett magabiztos érzést ad, hogy ott van köztük a „signature scent”.)

A következő teszt segít kideríteni, hogy egyáltalán milyen illatcsalád illik hozzánk. Ne csodálkozzunk a látszólag össze nem illő dolgokon, mert ezek analógiásan azonos alapelvhez tartoznak.

PARFÜM KVÍZ:

1. SZÍNEK – Melyik illik Önhöz a legjobban?

A natúr árnyalatok

B pasztellszínek

C mélyebb, természetes tónusok

D szürkés, fakó, ködös őszi árnyalatok

E naplemente és holdfény

F gazdag árnyalatok és krémes elefántcsontszín

G fekete, fehér és vörös

H a szivárvány színei és a mélyzöld

I az ékkövek, kristályok színei

 

2. AROMÁK, ILLATOK – Melyik illik Önhöz a legjobban?

A friss levegő, tengerillat, citrusfélék

B régi angol kertek rózsái, egy virágbolt illatai, illatos gyertyák

C fahéj, gyömbér, szerecsendió, moha és zuzmó

D erdei séta, száradó vásznak a szélben

E almás pite, születésnapi torta, friss őszibarack, ibolya

F tömjén, gardénia, éjjel virágzó jázmin

G szeder, illatosan égő fa, liliom, nárcisz

H frissen nyírt fű, lédús narancs, jácint, óceáni levegő

I málna, tubarózsa, régi könyvek, bőr

 

3. TEVÉKENYSÉG – Melyikben érzi magát igazán otthon?

A szabadtéri és vízi sportok, lovaglás, hegymászás

B versírás, kertészkedés, ajándékkészítés a szeretteinek

C könnyűbúvárkodás, újító konyhaművészet, sakk

D edzőtermi sport, bulik, partik, versenysportok

E szép tárgyak gyűjtése, teaszertartás, rózsakert, körhintázás

F vásárlás, lakberendezés, ínyenc étkezés, körutazás szigeteken

G tanulás, művészeti galériák látogatása, francia konyha élvezete

H szórakozás, barátságok ápolása, önkéntes munka, piknik, levélírás

I múzeumlátogatás, kulturális kirándulások, lovaspóló, patinás épületek, koncertek

 

4. ZENE – Melyik áll Önhöz a legközelebb?

A hangulatzene, természeti hangok

B Vivaldi, komoly üzenetet hordozó dalok

C rock and roll

D jazz és kortárs tánczene

E musical, szerelmes melódiák

F klasszikus zene, crossover

G opera

H népszerű zene, slágerek

I zongora- és hegedűhangversenyek

 

5. SZÓRAKOZÁS – Melyik a leginkább feltöltő, megnyugtató az Ön számára?

A piknik a réten, kajakozás, állatkerti séta

B kézműves foglalkozások, teaház, olvasás függőágyban

C kávéház, egzotikus konyhák kipróbálása, családias színházak látogatása

D tánc egész éjjel, fürdés a medencében éjfélkor, tartalmas beszélgetések

E gyertyafényes vacsora, tánc holdfénynél, habfürdőzés

F masszázs egy wellness-központban, utazás új helyekre, étkezés a szabadban

G színház- és balett, nemes borok élvezete, pezsgőzés

H új barátságok szövése és régiek ápolása, fagylaltozás, cirkusz, zsibvásár

I séta kertekben, parkokban, virágkiállítás, divat, trendi építészet és konyha

 

ÉRTÉKELÉS:

Nézzük meg, melyik betűt jelöltük meg a legtöbbször! Ha a válaszok zömmel a következő csoportokba tartoznak, akkor ezt az illatcsaládot keressük:

A citrusos, aquás, tengeri illatok

B virágcsokor, vagy egy-egy virág illata

C fűszeres, ciprusos kategória

D friss, fás-mohás ciprus, páfrányos

E friss, gyümölcsös virágillat

F orientális-virágos, keleties-fűszeres illatcsalád

G modern aldehides, szikrázó illatok

H zöld, gyümölcsös és tengeri illatok

I orientális, modern, virágos, bőrös

 

De mit jelentenek ezek a kategóriák pontosabban?

  • Aldehides: friss, szintetikus, lágy virágillat, szappanos hatással, főleg női parfümök.
  • Aquás: kékes, vizes illatok, tengeri jegyek.
  • Bőrös: a kikészített bőr illata (pl. bőrönd), füstös, dohányos illatcsalád (férfi- és uniszex parfümöknél is meghatározó).
  • Ciprusos: fás, mohos akkordok jellemzik, pacsulival, citrussal és esetleg virággal. Sokszor mediterrán jellegű.
  • Citrusos: friss és élénkítő illat citrusfélék olajával, citrommal, grépfrúttal, naranccsal, mandarinnal, bergamottal vagy lime-mal.
  • Fás: fenyő, szantálfa, cédrus, pacsuli, vetiver és ciprus jellemzi.
  • Fűszeres: különféle fűszerek, édes, fanyar, friss, csípős, aromás.
  • Keleties/orientális: intenzív, melengető, érzéki, szenvedélyes, amelyben domináns az ámbra, a mósusz, a vanília és a különféle fák, balzsamok, fűszerek.
  • Páfrányos: levendulás, mohás, fanyar, fás illat, többnyire férfi- és uniszex parfümöknél kedvelt.
  • Virágos: a női illatok legnagyobb és legnépszerűbb kategóriája, általában egy domináns virággal (pl. rózsa).
  • Zöld: levelek, frissen vágott fű illata (amit általában a galbanum ad).

 

Egyéb jellegek: A fentieken kívül (és belül) még számtalan összetevő árnyalhatja a parfümök jellegét, például balzsamos jegyek (pl. bizonyos fák gyantaszerű nedve), aromás vagy gyógyfüves jegyek (pl. menta, rozmaring), édes jegyek (pl. vanília, tonkabab), púderes jelleget adó jegyek (pl. írisz, mandula), valamint állati eredetű – ma már mesterségesen előállított – jegyek (pl. ámbra, pézsma).

És az egyik legfontosabb jelleg: a saját testünk kémiája, amivel a parfüm összekeveredik, és így mindenkin más és más arcát mutatja. Ugyanaz az illat az egyik emberen édes, a másikon kesernyés, az egyiken szúrós, a másikon puha. Az illat tartóssága is nagyban függ a bőrünk minőségétől.

Színek szerint is meg lehet határozni az illatokat – vannak kifejezetten fehér, sárga, rózsaszín, kék, zöld színű parfümök, valamint szinte minden más árnyalat megfelelője is, beleértve az aranyat és az ezüstöt is. A színek és az illatok összefüggése is a lelkünkre kifejtett összetett hatást bizonyítja. Bár ez a felosztás igen szubjektív lehet, pont ez adja az érdekességét. Ezen az oldalon bármely színhez találhatunk illatot, amit csak kiválasztunk a táblán.

ITT pedig összetevők szerint kereshetünk (a kis ablak lejjebb görgethető, így mindenféle jegyet megkereshetünk kategóriák szerint, és a találatokat láthatjuk is a lap alján). Azért vegyük figyelembe, hogy hiába szeretjük a mandarin, a rózsa, a szantálfa és a kávé illatát, kombinálva nem feltétlenül jó!

 

További érdekességek a parfümökről

 

Az illatok erőssége

Tartsuk szem előtt, hogy különféle töménységű illatok léteznek, a bennük lévő parfümolaj mennyisége, aránya szerint:

– 20-40% parfümesszencia, parfümolaj

– 10-20% parfüm (EDP)

– 8-10% kölni (EDT)

– 3-8% kölnivíz (EDC, eau de cologne)

– 3% illatosított termékek (testápolók, illatosított golyós dezodorok, tusfürdők stb.)

Az illatok rétegei

Az illatoknak három rétegük van, amelyek (jó esetben) egyetlen harmonikus aromává vegyülnek össze, és egyedi illatfelhőt alkotnak saját kémiai kipárolgásunkkal. Természetesen ez a három réteg inkább csak márkás, minőségi parfümöknél van jelen. Azért kell a saját bőrünkön kipróbálni az illatot, mielőtt megvennénk, mert mindhárom réteget meg kell ismernünk saját magunkon.

            1. A kifújásnál és az első percekben a fejillatot érezzük, amely azonnali benyomást tesz ránk. Ebbe a rétegbe mindig a leggyorsabban elpárolgó összetevőket teszik, amelyek azonban elég erősek ahhoz, hogy levegyenek minket a lábunkról, vagy elriasszanak minket. Már a fejillat is hordozza nyomokban a többi réteg jellegzetességeit. Gyakori jegyek ebben az első rétegben a citrusfélék, a zöld aromák és az olyan kellemes fűszerek, mint az ánizs.

            2. Ezután következik a mélyebben rejlő, fokozatosan kibontakozó szívillat, amely lágyabb, és körülbelül egy órán keresztül érvényesül. Ebbe a rétegbe kerülnek rendszerint a virágok, a fűszerek és a (nem citrusféle) gyümölcsök.

            3. Legvégül tárul fel az alapillat, amely legkorábban a fújástól számított 30. percben kezd el megmutatkozni. Az alapillat érezhető a leghosszabban, ezért ez határozza meg az illatkategóriát, viszont az első két réteg is visszaköszön benne nyomokban. Az alapillat összetevői erősítik a fej- és a szívillatot. Ide fás, ámbrás, pézsmás jegyek kerülnek.

Hová fújjuk?

A parfümöt közvetlenül a pulzuspontokra permetezzük, például a csuklók belső oldalára (ne dörzsöljük össze!), vagy a fülek mögé. A haj hatalmas megtapadási felületet biztosít. Fújhatjuk a térdhajlatba, a könyökhajlatba és a dekoltázsra is, ha nem érzékeny rá a bőrünk. Parfümje válogatja, hogy hány fújásra van szükség, de eleinte próbálkozzunk kevesebbel. Jó módszer még kifújni egy kevés parfümöt a levegőbe, és átsétálni az illatfelhőn. A kölniket bátran permetezhetjük egész testünkre és hajunkra.

Természetes, bio stb…

Ha nem szeretjük a szintetikus illatokat, de szeretnénk parfümöt viselni, válasszuk a legmagasabb minőségű (igaz, drágább) parfümöket, amelyek készítésénél még használnak természetes alapanyagokat. Ma már léteznek kifejezetten bio jellegű parfümériák is. Ez főleg azoknak jó hír, akik érzékenyen, allergiásan reagálnak a szintetikus illatokra és az alkoholra! Sőt, illóolajokból magunknak is készíthetünk illatszert. ITT LEÍROM, HOGYAN. 

Ha a tesztben egyik sort sem éreztük igazán a magunkénak, vagy egyik betű sem kapott jelentősebb pontszámot, állítsunk össze önálló listát a hozzánk illő, minket kifejező dolgokból, és kérjük egy parfümtanácsadó vagy parfümőr segítségét! Az illatokat használjuk mértékkel, mert hamar megszokjuk őket, és túlzásokba eshetünk. Olykor a parfümrajongók is “olyan lábbal kelhetnek”, hogy fáj a fejük vagy émelyegnek az intenzív illatoktól. A valódi, minőségi illatokból pár csepp is elég.

 

Inspiráció és ajánlott irodalom:

http://www.care2.com/greenliving/quiz-your-fragrance-profile.html#

http://www.illatkalauz.hu/

http://fragrantica.com

http://neroli.hu

http://www.ratalalsz.hu/hir/parfum-a-csabitas-egyik-eszkoze

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s