Mosoly-meditáció

Nemrég szó esett a taoista szemléletről; nos, a mosoly-meditáció is a tao hagyományából ered. Az ősi kínai bölcsek azt tanították, hogy aki gyakran mosolyog, az egészségesebb, boldogabb és hosszabb életű. Mantak Chia taoista mester szerint amikor magadra mosolyogsz, az olyan, mintha szeretetben sütkéreznél. A „mosoly meditáció” vagy „belső mosoly meditáció” ezt az éltető és gyógyító szeretetenergiát áramoltatja a testben és a lélekben. Megteremt egy olyan belső állapotot, amelyben az ember harmóniába kerülhet testrészeivel, szerveivel, és így az elfogadás és egészség üzenetét közvetítheti számukra a negatív érzelmek és a káros stressz helyett, segítve működésüket.

Ahogy Kodály Zoltán találóan megfogalmazta: „Két ember közt a legrövidebb út a mosoly”. Egy igazi mosolyban nemcsak a száj, hanem az egész arc, sőt az egész lényünk részt vesz. Ha egy mosoly őszinte örömöt és elfogadást közvetít, az nagyon erőteljes és azonnali pozitív hatást hoz létre a másik emberben. Az állatok és a növények is másképp reagálnak egy barátságos ember közeledésére, gondoskodására, mint egy közömbös vagy ellenséges emberére. Miért ne viselkednének hasonlóan a saját testrészeink és szerveink is, ha szeretetteljes gesztusokkal fordulunk feléjük? Ráadásul több mint valószínű, hogy a saját mosoly-energiáinkkal hatékonyabban tudunk segíteni a saját szervezetünknek, mint külső energiaforrások segítségével.

Nézzük, hogy is megy ez!

1. A szem – Először csukjuk be a szemünket, és gondoljunk valakire vagy valamire, aki vagy ami nagyon kedves számunkra! Lazítsunk, és érezzük, ahogy az öröm, szeretet energiái szétáradnak bennünk. Hagyjuk, hogy egy belső mosolyra húzódjon a szánk (akár valóban is mosolyoghatunk) és a szemünk is. A szemgolyó és a szemhéj ellazítása sokszor a legnehezebb dolog a relaxációban és a meditációban, mivel egész nap erőltetjük, és észre sem vesszük, hogy görcsös, megerőltetett, rángatózik. Ha ezt a területet sikerül ellazítanunk, az egész idegrendszerünk alapállapota nyugodtabb lesz. Próbáljuk addig árasztani ezt a derűs állapotot, amíg a szemünk bizseregni kezd a széles belső mosolytól. Ezzel az energiával fogunk tovább haladni. A szemből lefelé áramló csí energiának olyan könnyedén kell aláhullania, akár egy vízesésnek. Ha elégszer gyakoroljuk ezt a technikát, az áramlás akár automatikussá is válhat, akkor is, amikor éppen nem meditálunk.

2. Az áll – A mosoly haladjon le az állkapocsba, és oldja fel annak feszültségét. A szem mellett ez a másik terület, amely szinte állandó görcsben van: csikorgatjuk a fogunkat, megfeszítjük az állkapocs körüli izmokat. Engedjük ellazulni ezt a területet, akár „le is eshet” az állunk – nem baj, ha bambán kinyitjuk a szánkat, vagy mosolygunk.

3. A nyelv – A taoisták szerint a nyelv összekötő kapocs a testben hátul futó hátsó (jang) és elől futó (jin) csatorna között. Nyomjuk a nyelvet a szájpadláshoz. Eleinte inkább előre fog csúszni a nyelvünk, a fogakhoz, mert így lazábbnak fogjuk érezni, ám ahogy a meditáció mélysége fokozódik, a nyelv visszahúzódik a puha szájpadlásra.

4. A nyak és a torok – A túl sok stressztől nagyon gyakran keletkezik feszültség, izomgörcs a nyakban, de akár a nyaki gerinc is károsodhat a túlhajszoltságtól. A nyak a taoista szemléletben híd az agy és a test között, így különösen fontos időnként tehermentesíteni. Akár állunk, akár fekszünk, akár ülünk, akár táncolunk (!) a meditáció közben, érdemes hátrébb húzni az állkapcsot (az előrelógó fej szindróma ellensúlyozására), mintha egy kis tokát akarnánk magunknak előidézni. Közben az állkapocs maradjon laza, lazítsuk el a nyakizmokat, és hagyjuk, hogy – érzetre – a fejünk a mellkasunkba süppedjen, mint a teknősé. A mosoly járja át a nyakunkat, torkunkat, fejtartó és biccentő izmainkat!

5. A szív – Különösen fontos részhez érkeztünk, hiszen megtöltjük örömmel és szeretetenergiával a saját szívünket. Ettől egyrészt megnyugszik, másrészt viszont javul a vérkeringése. Gondoljunk hálával arra a kemény munkára, amit a szívünk éjjel-nappal végez, mosolyogjunk rá őszintén! Szabadítsuk fel a régi, megkeményedett érzelmek bilincséből, és készítsük fel új, örömtelibb élményekre!

6. A tüdő – A szívről haladjunk a másik létfontosságú helyre: a tüdőbe! Lazítsuk el, lélegezzünk egyszerre könnyedebben és mélyebben, összpontosítsunk lazán a légzésre. Belső mosolyunk töltse meg örömmel és szeretettel ezt a részt is!

7. A has – A stressztől és a kimerültségtől gyakran lehetnek emésztési panaszaink. Simítsuk végig a belső mosolyunkkal a hasi szerveinket egytől-egyig! Enyhítsük a gyomor görcseit a csí bizsergető áramoltatásával! Mosolyogjunk a (a mellkas alatt jobbra található) májunkra, a (derék magasabb részén lévő) vesére és a mellékvesére, a (has középső részén lévő) hasnyálmirigyre és lépre, majd a hasat keresztbe-kasul szövő belekre. Köszönjük meg nekik, hogy fáradhatatlanul dolgoznak értünk, ellátnak energiával, és kiválasztják, kiürítik azt, ami felesleges. A has közepén érkezzünk el a köldökhöz, amely a távol-keleti filozófiák szerint fontos belső erőraktár.

8. A gerinc – A test elülső részei után a hátsó részek következnek. Ismét a szemből induljon ki a mosoly energiája, majd áramoljon a gerinc belsejébe. Egyenes gerinccel, kissé előredöntött vállakkal haladjunk csigolyáról csigolyára. A keleti filozófiákban a farkcsonti-ágyéki részeken tartalékolódnak energiák, mint valami összetekeredve fekvő kígyó, és ezek felébresztésével új erőre kaphat egész szervezetünk. Érezzük, ahogy a lefelé áramló szeretet-, öröm- és életenergia a gerinc aljából lassan elindul felfelé!

9. A kar és a láb – Hagyjuk kifelé hullámzani a mosoly energiáját a végtagjainkba! Legyünk hálásak a karunknak és a kezünknek a kemény munkáért, a lábunknak pedig azért, hogy megtartják a testünket, elvisznek mindenhova. Érezzük, ahogy a bizsergető energia szinte felmelegíti a lábunk minden részét, és felpezsdíti a vérkeringést az erekben és nyirokerekben!

10. A köldök – Amikor már az egész testünket átjárta a mosoly éltető energiája, raktározzuk el az összegyűjtött erőt a köldök területén. A napfonat alkalmas arra, hogy mint egy spirál, forogva őrizze az életenergiát. (A taoista hagyomány szerint ezt a spirált férfiaknak az óramutató járásával megegyező irányban 36-szor, ellentétes irányban 24-szer, nőknek az óramutató járásával ellenkező irányba 36-szor, megegyező irányban 24-szer kell forgatni.) Még tökéletesebb lezárása a meditációnak az, ha elképzeljük és átéljük, hogy a köldökünk mosolyra húzódik.

.

Inspiráció és ajánlott irodalom:

http://csillagfenysugar.hupont.hu/7/belso-mosoly-es-6-gyogyito-hang
http://www.ezotop.hu/meditaciok/item/1807-bels%C5%91-mosoly-medit%C3%A1ci%C3%B3
http://www.elixironline.hu/archiv/nincs_tobb_feszultseg

http://www.messagefrommasters.com/Meditation/Meditation_Techniques/Passive/Inner_Smile.htm
http://www.youtube.com/watch?v=thhEcW514OE

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s