“Mostan színes tintákról álmodom…”

Rajzterápia a káros stressz csökkentésére

„Képzeld el, hogy néz ki a szorongás/harag/bánat! Mekkora? Milyen színű? Részletesen, érzékletesen képzeld magad elé!” Ilyen utasítások gyakran hangzanak el pszichoterápiás üléseken, és a páciens rendszerint valamilyen lényt – szörnyet, szörnyikét – képzel el. Hasznos ez a gyakorlat, hiszen ha megszemélyesítjük a tudat alatt ható félelmeket, szorongásokat, fájdalmakat és a dühöt, ezek az érzések megfoghatóvá, megfogalmazhatóvá válnak, és ez által kezelhetőbbé is. Nem kell alattomosan kísérteniük minket, nem kell testi (vagy testinek tűnő) tünetekkel figyelmeztetniük minket a létezésükre, hanem felismerhetjük és elismerhetjük őket, létjogosultságot adhatunk a létezésüknek, és megtanulhatunk együtt élni velük – vagy épp nélkülük folytatni az utunkat.

Ennek a megszemélyesítésnek egy másik technikája a rajzterápia. Itt is a tudattalanból, illetve az álmokat, intuíciót őrző jobb agyféltekéből hívjuk elő a képeket, amelyek így a másik agyfélteke számára is érthetőbbé, feldolgozhatóbbá válnak. A kreatív, vizuális vagy művészi beállítottságú embereknek ez a módszer testhezállóbb lehet, mint a sport, a légzőgyakorlat vagy meditáció. De hogyan gyógyítsuk magunkat rajzolással otthon?

1. Minden káros vagy zavaró stresszt rajzoljunk le egy papírra. Egészen apró részletekig ábrázolhatunk mindent, ameddig a megérzéseink a kezünket mozgatják. Álló vagy mozgó jeleneteket is papírra vethetünk, és a nem látható dolgokat (szag, hang) szimbólumok formájában adhatjuk hozzá. Addig folytassuk a rajzot, amíg a stresszel kapcsolatos kellemetlen érzéseink csillapodnak.

2. Tegyük tönkre a stresszrajzot! Miután kész van a mű, pihentessük egy kicsit, majd firkáljuk össze! Ezt követően gyűrjük össze a papírt, és tépjük apró darabokra! Fontos, hogy ne ollóval vagy késsel, hanem a saját kezünkkel, hogy fizikailag is érezzük a stressztől való megszabadulást.

3. Dobjuk ki a vizualizált stresszt! Már maga a szemétbe vagy kukába való kidobás is gyógyító hatású lehet. Ha mégsem lenne elég, tűzbiztos helyen égessük el a papírt, és nézzük végig, ahogy porrá lesz.

4. Amikor újra kedvünk támad alkotni, vegyünk elő egy új papírt, és rajzolgassunk olyan dolgokat, amelyek békével, nyugalommal, boldogsággal töltenek el bennünket! Elégedjünk meg olyan dolgokkal, amiket tényleg le tudunk rajzolni, mert a sikertelen ábrázolás inkább a frusztrációt erősíti. Használjunk íveket és köröket egyenes vonalak és szögek helyett. Az arcok legyenek mosolygósak. Ha kiszínezzük a rajzot, alkalmazzunk élénk, felvidító színeket! Betehetjük a lejátszóba a kedvenc zenénket is az alkotás idejére, és ha zavarónak érezzük, kikapcsolhatjuk a mobiltelefonunkat is.

5. Ha jól sikerült a boldogság-rajz, tegyük ki a falra, hogy a stresszes időszakokban is szem előtt legyen. Az ágyunk közelébe is rakhatjuk, mert kora reggel, félig éber állapotban még fogékonyabbak vagyunk a pozitív hatásokra!

.

Inspiráció és ajánlott oldalak:

http://www.natursziget.com/eletmod/20090930-muveszetterapia-kevesebb-gyogyszer

http://www.psychologytoday.com/blog/the-healing-arts

http://www.recover-from-grief.com/art-therapy-activity.html

http://www.wikihow.com/Relieve-Stress-by-Drawing

http://www.tlcinst.org/drawingintervention.html

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s