10 tanulság

A testi-lelki-idegi harmóniának vannak bizonyos alapfeltételei. Egyesek ösztönösen tudnak ezekről, másoknak fokozatosan vagy megvilágosodás-szerűen kell megtanulniuk. Számomra a tavalyi év, amikor egy szellemi kimerültségből kellett kimásznom – szorongásos, depressziós és pánikos tünetekkel – rendkívül sok tanulságot hozott. Örülök, hogy átéltem, mert ezek a tanulságok afféle útravalók az élethez, elmélyítették az önbizalmamat, megerősítettek, és hozzásegítettek, hogy ha bármikor hasonló helyzet állna elő (vagy csak kerülgetne), időben meg tudjam előzni, illetve újra kirángathassam magamat a gödörből. A leszűrt megállapítások persze akkor is érvényesek, ha úgy döntünk, hogy átmenetileg, kapaszkodóként gyógyszerre és/vagy terapeutára is szükségünk van.

A tíz darabból álló túlélőcsomag tehát a következő:

1. Leszámítva a biológiai-genetikai eredetű pszichés zavarokat, minden más esetben az irányítás a mi kezünkben van. A megbillent állapot azért alakult ki, mert rossz életszemlélettel, félelmetes hiedelmekkel, negatív hozzáállással, hibás énképpel, káros életvitellel, hiányos konfliktuskezelési ismeretekkel éltünk hosszú ideig, és erre rakódott rá egy külső nyomás, egy válsághelyzet, a túlhajszoltság, vagy valami más. A belső és a külső tényezők EGYÜTT húztak le minket.

2. Mivel a fent említett káros szemlélet és életvitel hosszú ideig fennállt, a leküzdéséhez és átalakításához is IDŐ kell. Ahogy kialakítottuk a rossz állapotot, úgy fel is tudjuk javítani, ám ehhez türelem, energia, céltudatosság és kitartás szükséges. Ezeket senki sem tudja megadni nekünk kívülről, legfeljebb bizonyos lépések megtételében kaphatunk segítséget.

3. A kontroll visszaszerezhető, a szokások átalakíthatók, és mivel a szemléletünk bizonyítottan hatással van az agyműködésünkre, a hatást pozitív irányban is el lehet érni. Ehhez önbizalom és magunkba vetett HIT is szükséges, amelynek szintén belülről kell kialakulnia. Bármely pillanatban hozhatunk olyan döntést, hogy „mostantól másképp lesz”, „mostantól máshogy érzem magam” – csak legyen türelmünk és kitartásunk megvárni, amíg a testünk és agyunk is követi a parancsokat. (A „lentnél” már úgy sincs „lentebb”, ezért nincs is más választásunk.)

4. Nincsenek törvényszerű reakciók. Nincsenek szabályok arra, hogy kinek mire hogyan kell reagálnia. Pocsék közérzetünk a túlzott, negatív vagy téves reakcióinknak is köszönhető. A reakciónk mértéke és minősége azonban alakítható, és alakítanunk is kell rajta.

5. Hacsak nem vagyunk súlyos klinikai esetek, nem léteznek semmiféle „démonok”, sem kívül, sem belül, amelyek átvehetnék fölöttünk az irányítást. A saját belső világunktól való félelem is csak egy téves hiedelem, amit az tart fenn, hogy folyton rágondolunk, félünk tőle. A kontrollt csak úgy lehet visszaszerezni, ha a magunk irányítását erősebbnek hisszük minden más külső-belső dolognál.

6. Hosszú időn keresztül nem lehet büntetlenül túlterhelni a testünket, lelkünket, illetve szellemünket. Sem munkával, sem ártalmas helyzetek fenntartásával, sem negativitással, sem unalommal, semmivel. Még ha mindenhatónak és sebezhetetlennek is érezzük magunkat, vagy úgy érezzük, nekünk már mindegy, pihenésre, regenerálódásra, pozitív hatásokra és harmóniát elősegítő tevékenységekre feltétlenül szükségünk van. Elsősorban nem mások érdekében, hanem önmagunkért. (Amennyiben netalán a külvilágból akartunk valamit kicsikarni, másoknál akartunk valamit elérni a problémáinkkal, ébredjünk rá, hogy nem a várt hatást fogjuk elérni. Senkinek sem lesz kedve és türelme a mi „szerencsétlenségünkkel” foglalkozni a saját élete helyett! Inkább csak megbélyegeznek minket.)

7. Ha az életünket és a környezetünket nem is tudjuk egykönnyen idillivé változtatni, önmagunkban őrizgethetünk idilli tájakat, hangulatokat és helyzeteket, amelyeket szükség esetén bármikor előhívhatunk. Ha nincsenek ilyen andalító tartalmak a lelkivilágunkban és a képzeletünkben, pótoljuk sürgősen! Öntözzük, gondozzuk és virágoztassuk fel a lelki kertünket, különben sem relaxálni, sem meditálni nem tudunk megtanulni! Nyúljunk vissza a bennünk élő, gazdag fantáziájú gyermekhez! Keressünk régi és új örömforrásokat, és játsszunk tudatosan a képzeletünkkel!

8. Ha bizonyos stresszforrásokat már nem tudunk elviselni, mondjunk rájuk nemet, iktassuk ki az életünkből – legalább egy időre.

9. Tudunk jól aludni (hiszen mindnyájunk életében volt olyan időszak, amikor jól aludtunk), de nem túlterhelten, stresszesen, erőltetve! Csak ellazultan lehet jó alvási szokásokat kialakítani, és a testünknek-idegrendszerünknek itt is megvan a maga tehetetlensége. Némi fáziskéséssel alkalmazkodni fognak a változásokhoz. Egy dolog biztos: ha normálisak és kiegyensúlyozottak a nappalaink, akkor az éjszakáink is azok lesznek.

10. Gyakoroljuk az agyi átkapcsolást (amiről nemrég szólt itt egy bejegyzés), a figyelemelterelést, a negatív gondolatok és érzelmek „leszerelésének” módjait! MINDIG segíthet rajtunk az egészségesebb életmód, illetve az életprogram-szerűen végzett relaxáció, meditáció, és önprogramozás, valamint a légzőgyakorlatok!

Reklámok

5 responses to “10 tanulság

  1. Kiss Csaba Pál

    Kedves Mónika! Az a kérdésem hogy a biológiai -genetikus pszichés zavar lehetőségét hogy lehet megnyugtatóan megállapítani. Úgy érzem alapos okom van feltételezni hogy ez állhat a problémám hátterében.A hagyományos orvoslás és az alternatív lehetőségek nem hoztak elmozdulást az alaphelyzet változatlan maradt. Gyakorlatilag széttárt kezek és ki nem mondott nem tudomok fogadtak. (pszihológus 3 pszihiáter 6 Kineziológus1 metafizikai terapeuta2) A kerületi diagnózis egyébként bizonytalan eredetü személyiségzavar és szorongás.gyógyszert nem szedek semmit. Tisztelettel várom válaszát mielőtt belekezdenék a programba. Pál

    • Kedves Pál!

      Sajnálom, ha én is csalódást okozok, de diagnózis felállítására nem vagyok felhatalmazva. A személyiségzavar, illetve a biológiai vagy genetikai eredetű pszichés zavarok esetében mind az önálló stresszkezelés, mind a relaxáció, mind a meditáció, mind az önprogramozás ellenjavallt (legfeljebb pszichiáter vagy pszichológus irányításával történhet ilyesmi). Az Andalodó négyszintes módszere olyan esetekben segíthet, amikor bizonyíthatóan valamilyen stressz vagy konkrét trauma okozza az idegi-lelki megingást, kimerülést, a különféle vegetatív zavarokat. Ez egy önkezelési technika, amelyhez alapvetően szilárd személyiség-alapokra és realitásérzékre van szükség. A személyiségzavarnál – ha Önnek valóban ez van − az a probléma, hogy egyes stabil alapok hiányozhatnak, a személyiség nagyon eltérően tud reagálni a vártnál, és a realitásérzék is torzulhat, amit az egyén maga nem észlel igazán, inkább a külvilág. Ezért csak képzett szakemberrel, terapeutával lehet „kézen fogva” haladni. Ha még nem próbálta, olyan szakembert kéne keresni, aki például kognitív viselkedésterápiával is foglalkozik, de nem kizárt, hogy bizonyos esetekben gyógyszert is fog javasolni.
      Készítettem egy külön oldalt, ahol idézek egy hasznos összefoglaló cikket a személyiségzavarokról, kattintson az alábbi linkre, hátha segít valamit!

      https://andalodo.hu/stressz/amikor-az-onallo-terapia-ellenjavallt/

      HM

  2. Kedves Mónika! Köszönöm válaszát ezek a tapasztalatok után hol tudnék a dolgom végére járni,elsősorban tb vagy azon kívül.Az eddig meglátogatott szakemberek honlapján szépen le van írva derítsük ki mi a probléma mit tehetünk mik a lehetőségek de erről a helyszínen kerülik a válaszokat vagy megfeledkeznek? A kerületi pedig rendelőbe nem veszik emberszámba a klienseket .Ha van ötlete szívesen fogadom privátban.Üdvözlettel Pál

    • Sajnos az ilyen problémákra is nagyon nehéz megoldást találni a magyar egészségügy keretein belül, főleg tb-re. Az elhivatott és sokoldalúan képzett szakemberek gyakran inkább magánrendelésen elérhetők, mint intézményekben. Személy szerint sajnos senkit sem ajánlhatok erre az esetre, de az Ön helyében itt érdeklődnék a lehetőségek után, mint országos központban: http://www.sote.hu/intezetek/?inst_id=45

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s