Boldogság-kvíz

Manapság mindenhol a boldogság művészetéreSziromeso_mini tanítanak, így elméletben már sokat tudhatunk róla. De hogy állunk a gyakorlatban? Mennyire vagyunk boldogok vagy boldogtalanok? Mitől függ ez, és mivel javíthatnánk a helyzeten? Válaszoljunk a következő boldogság-teszt kérdéseire, és talán közelebb kerülünk a személyre szabott válaszokhoz!

Nem is volt még olyan régen, hogy a „mi tesz beteggé” megközelítés helyett a tudomány vizsgálni kezdte a „mi tesz egészségessé és boldoggá” szempontot is. A lélektan sokáig csak a stressz, a lelki és a mentális zavarok különböző formáival foglalkozott, és nagyjából csak 2000 óta állította fókuszba a boldogságot és az örömöt. A pozitív pszichológia – amelynek egyik megalapítója a magyar Csíkszentmihályi Mihály – azzal foglalkozik, hogy mitől virul és gyarapodik az ember és a társadalom, mi járul hozzá a boldogsághoz, milyen hatása van a boldogságnak a fizikai egészségre, illetve milyen szokások és tevékenységek erősítik a lelki stabilitást és ellenálló-képességet. A kutatások máris számtalan hasznos eredményt tártak elénk: például azt, hogy a negatív érzések, a düh, a szorongás és a félelem, illetve az ezekből fakadó egyéb negatív lelki beállítottságok hosszabb távon gyengítik és torzítják a stresszválaszokat, sőt krónikus stresszt, idegkimerültséget és hasonlókat okozhatnak. A pozitív pszichológia ugyanakkor kiderítette, hogy az olyan pozitív érzések, mint az öröm, a hála megakadályozhatják vagy visszafordíthatják ezeket a káros folyamatokat.

.

Melyek a gyógyító érzések?

A pozitív pszichológia kutatási eredményei bizonyos pozitív körülmények és érzelmi állapotok hozzájárulnak a nagyobb lelki és testi erőhöz, egészséghez és elégedettséghez. Ezek a következők:

– HÁLA – Ha értékelni tudjuk, ami megadatott nekünk az életben, sokkal több örömöt tudunk megélni, és boldogabbá válhatunk – azokhoz képest, akik nem veszik észre az élet adományait, a pozitív tényezőket az életükben. A hála érzését erősítheti az, ha rendelkezünk mindazzal, amit szeretnénk, de az is, ha arra vágyunk, amink van. Ez az érzés erősíthető és komolyabban is beépíthető az életünkbe, ha például naplót vezetünk arról, amiért hálásak vagyunk.

– OPTIMIZMUS – Valamelyest genetikailag is meghatározott, mennyire vagyunk derűlátó vagy borúlátó természetűek, és legalább ilyen fontosak a családból, gyerekkorból hozott minták. Az optimizmus azonban tanulható, ha hajlandóak vagyunk rendszeresen tenni érte, keményebben dolgozni rajta. Megéri a munkabefektetés, hiszen a derűlátó típusú emberek sokkal több lehetőséget látnak meg az életben, mint a borúlátók, és nem veszítik el olyan könnyen a reményüket, bizalmukat sem.

– FLOW – Ha teljesen elmerülünk egy tevékenységben, szinte azonosulunk vele, akkor az időérzékünket is elveszíthetjük, de ami még fontosabb, ilyenkor eltűnnek az érzelmi hullámvasutak és a korlátozó hiedelmek. Egyszerűen az egónk határai fellágyulnak, és a létezés örömét élhetjük meg. Sokkal többre van szükségünk a „flow” élményből, mint amennyit általában megtapasztalunk.

– A TUDATOS JELENLÉT – A jelen időben élést, a jelennel való azonosulást jelenti, amikor sem a múlton nem rágódunk, sem a jövő miatt nem aggódunk. Le tudjuk vetni a múltból hozott terheket, el tudjuk hessegetni a jövő miatti felelősséget, és csak a jelenre koncentrálunk, mint tiszta lapra. A jelen elfogadása azt is jelenti, hogy nem próbálunk meg állandóan megváltoztatni dolgokat, hanem elfogadjuk az adott feltételeket. Ez is gyakorlást igényel a legtöbb embernél, de lelki és egészségi következményeit tekintve abszolút megéri elsajátítani.

– SPIRITUALITÁS – Akármilyen életszakaszban vagyunk, a spiritualitás mindig több értelmet tud adni az életünknek, a tevékenységeinknek, a kapcsolatainknak és a velünk történő eseményeknek. Aki felfelé nyitottnak szellemi lénynek éli meg saját magát, és nem egy zárt rendszernek, a kutatások szerint sokkal ellenállóbb a stresszel szemben.

– SEGÍTSÉGNYÚJTÁS – Amikor magunk is bajban vagyunk, tehetetlennek érezhetjük magunkat, a segítségnyújtás azonban ilyenkor is visszaadhatja számunkra azt a hitet, hogy tehetünk valamit. Sokszor működik az a folyamat, hogy a mások segítése folytán önmagunknak is hatékonyabban tudunk segíteni, illetve mások is szívesebben fognak segíteni nekünk. Emellett fontos lélekgyógyító tényező a segítségnyújtás közben átélt pozitív érzés, a másik örömének átvétele.

– KELLEMES KAPCSOLATOK – Aki kikerül minden kapcsolati hálóból, az könnyen elszigetelődhet, márpedig a vizsgálatok szerint az elszigeteltség nagyobb kockázatot jelent például a szív- és érrendszeri betegségekre, mint a dohányzás. A közösség, bármilyen fajta kapcsolatok, amelyek pozitív érzésekkel ajándékoznak meg minket, tudatos és tudat alatti szinten is erősítő és gyógyító hatással bír, hiszen ha úgy érezzük, senkihez sem fordulhatunk nehéz helyzetünkben, elveszíthetjük utolsó kapaszkodóinkat is.

.

Boldogság-teszt: mennyire tudom élvezni az életet?

Időnként érdemes ellenőrizni, mennyit építettünk be az életünkbe a fent említett pozitív állapotokból. Erre szolgál a következő, 16 kérdésből álló teszt is.

1. Elégedett azzal, amilyen szerepet a gyermekek töltenek be az életében? Igen/nem

2. Úgy érzi, elég szeretet van jelen az életében? Igen/nem

3. Ismeri és kedveli a szomszédjait? Igen/nem

4. Van olyan hobbija vagy szabadidős tevékenysége, amit rendszeresen végez merő kedvtelésből? Igen/nem

5. Kitűz magának személyes célokat, és úgy érzi, hogy az élete tükrözi az Ön számára fontos értékeket és spirituális meggyőződéseket? Igen/nem

6. Elégedett az anyagi helyzetével? Igen/nem

7. Szokott segíteni másoknak, és szokta úgy érezni, hogy pozitív változásokat indíthat el a világban? Igen/nem

8. Szereti a munkáját, vagy csak kötelességből végzi? Igen/nem

9. Otthoni környezete megnyugtatja, vagy inkább stresszt okoz (lakótársak, rendetlenség)? Igen/nem

10. Tagja valamilyen baráti körnek, sportolói csapatnak, vallási csoportnak, vagy klubnak, amely a közösséghez való tartozás érzését erősíti Önben? Igen/nem

11. Erősnek érzi önbecsülését, hisz önmagában, pozitívan viszonyul önmagához? Igen/nem

12. Szokott új dolgokat tanulni, fejleszteni képességeit és bővíteni tudását? Igen/nem

13. Általánosságban jónak tartja az egészségi állapotát? Igen/nem

14. Elégedett a családi kapcsolataival? Igen/nem

15. Meg tudja élni rendszeresen a kreativitását? Igen/nem

16. Vannak támogató barátai, akikre mindig számíthat? Igen/nem

.

Ha 8-nál kevesebb kérdésre válaszolt igennel, akkor a boldogtalanság feltételei erősebbek az életében, mint a boldogság feltételei. 8 és 12 pont között általában a határmezsgyén mozog, de erős indíttatása van élete boldogabbá tételére, amit rendszeres erőfeszítések árán meg is tud valósítani. 12 pont fölött igazán szerencsésnek érezheti magát, mert alapvetően boldogan éli az életét.

.

Inspiráció és ajánlott oldalak:

http://psychology.about.com/od/branchesofpsycholog1/a/positive-psychology.htm

http://psychology.about.com/od/PositivePsychology/f/positive-thinking.htm

http://stress.about.com/library/happiness/bl_happiness_quiz.htm

http://stress.about.com/od/happinessandpositivity/a/positive_psychology.htm

http://stress.about.com/b/2012/02/27/positive-emotions-can-lead-to-a-better-and-more-satisfying-life.htm

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s