Boldogságkódex

Ahogy vannak megbetegítő életkörülmények,Boldogsagfelhok úgy gyógyító körülmények is léteznek, és a boldogságra való képesség tanulható és fejleszthető. Ha már ennyi szó esett a stressz káros hatásairól, jó lenne most már egy kis kitérőt tenni az öröm, egészség és boldogság területére is. Ma már nagyon sokan kutatják, főleg a pozitív pszichológia szakértői, hogy mi tehet minket boldogabbá. Aszerint figyelnek meg népeket és embereket, hogy miért boldogabbak vagy boldogtalanabbak másokhoz képest, és ebből szűrik le következtetéseiket. Az már az elején kiderült, hogy a boldogság nem áll szoros összefüggésben a pénzügyi helyzettel, sokkal inkább függ az életszemlélettől (például a reális vágyaktól), a lelki gazdagságtól, és az emberi kapcsolatok minőségétől. Emellett kimutatták, hogy a boldogságra való képességünk 50%-ban genetikai eredetű, 10%-ban a körülményektől függ, és 40%-ban a saját gondolataink, érzéseink, tetteink és viselkedésünk befolyásolja. Legnagyobb esélyünk tehát ennek a 40%-nak a megváltoztatására van (bár valószínű, hogy az 50%-hoz is hozzá tudunk “nyúlni”, ha elköteleződünk a változások mellett).

Az alábbi 40 tipp közül biztosan többet is be tudunk építeni tartósan az életünkbe, és meggyőződhetünk áldásos hatásukról.

‒ Rendszeres, örömöt okozó mozgás
– Elegendő mennyiségű és minőségű alvás
– Egészséges, számunkra megfelelő étrend
– Fény, természet és friss levegő
– Elfogadható, szeretetteljes kapcsolatok
– Elérhető célok vágyálmok helyett
– Életünk értelmének megtalálása, gyümölcsöző tevékenységek, értéktudat
– Rátalálás a hivatásunkra
– Támogató spirituális meggyőződések
– Önbecsülés reális alapokon, fejlődő önbizalom
– Önmagunk és saját életünk tisztelete, a másokhoz való hasonlítgatás helyett
– Szabadság, önirányítású élet, optimizmus, remény és bizalom
– Harmonikus családi légkör, szeretteinkkel töltött minőségi idő
– Ölelés, simogatás, masszázs, összebújás, intimitás
– Közösségi szerepvállalás, barátságok, kölcsönösségen alapuló viszonyok
– Nyitottság, kimozdulás, programok
– Az önzetlenség gyakorlása, karitatív tevékenységek
– Saját határaink felismerése, a nemet mondás asszertív gyakorlása
– Felhagyás a maximalizmussal és a perfekcionizmussal
– A hála tudatosítása és megélése
– Elégedettség a meglévővel, „elég jó” szemlélet, egyszerűbb élet
– Alacsonyabb igényszint, a választási lehetőségek („tobzódás”) csökkentése
– Felhagyás az élvezetek hajszolásával („Biztos, hogy az áhított tárgy garantálja a jó közérzetemet?”)
– A megfelelő pillanatok megragadása, a halogatás abbahagyása
– Az állandó boldogságérzetre való törekvés helyett (a negatívumokkal együtt) alapvetően boldog embernek lenni
– A nehézségek legyőzéséből szerzett erő tudatosítása
– Nagyobb hangsúly fektetése az életünk boldog mozzanataira
– A boldog emlékek rendszeres felidézése
– Elköteleződés döntések, kapcsolatok és célok mellett
– Önfeledtség-élmények, elmélyülés az örömteli tevékenységekben
– A sérelmek elengedése, a problémák túlanalizálásának elkerülése
– A problémák kihívásként való kezelése, építő jellegű, aktív hozzáállás
– Meghitt, nyugalmat adó szertartások (ünnepek, teázás, relaxáció, meditáció, zenehallgatás)
– Önkifejezés, játék, spontaneitás, kétkezi alkotás
– Mély beszélgetések
– Teljes odafigyelés mások történetére ítélkezés és tanácsosztás nélkül
– Mások elhívása, „elcsábítása” a jóra
– Új dolgok tanulása, (rész)képességek kifejlesztése
– Rendszeres és teljes kikapcsolás az elektronikus és digitális világból
– Kevesebb ingerelárasztás (tévézés, rádiózás, mozi, internetezés), minőségi és/vagy pozitív tartalmak tudatos választása, olvasás.

És ha már az előző cikkben annyi szó esett a kémiai anyagokról, itt is érdemes kitérni azokra az anyagokra a szervezetünkben, amelyek az öröm és elégedettség állapotában fokozottan termelődnek. Ilyen az endorfin és az oxitocin nevű „boldogsághormonok”, valamint olyan ingerületátvivő anyagok, mint a dopamin, a fenil-etil-amin, szerotonin és a tiroxin. Ezek a vegyületek csökkentik a testi és lelki fájdalomérzetet, segítenek leküzdeni a félelmet, oldják a feszültséget, javítják a hangulatot, a memóriát, fokozzák az összetartozás érzését szeretteinkkel, erősítik az immunrendszert és védenek a betegségek, például a szívbetegségek ellen.

.

Inspiráció és ajánlott oldalak:
http://www.actionforhappiness.org/10-keys-to-happier-living
http://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201403/10-keys-happier-living-based-self-acceptance
http://www.inc.com/jeff-haden/15-scientifically-proven-ways-to-be-happier.html
http://ghinda.com/blog/2010/54-sources-of-happiness/
http://vaol.hu/hetvege/pal-feri-atya-arrol-hogyan-ne-herdaljuk-el-az-eletet-1214529
http://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/7904/a-boldogsagrol-orvosi-szemmel
http://valasz.hu/itthon/a-boldogsag-forrasai-7224
http://eletvezetes.ro/boldogsagrablok/
http://tudatosvezetes.blogspot.hu/2013/09/a-boldog-elet-hozzavaloi-21-szokas-amit.html

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s