Élénkítő és fárasztó színek

Sokszor jobban látszik rajtunk a stressz, mintEvszakok hinnénk, és nem feltétlenül testi okok miatt, hanem azért, mert előnytelen színeket választunk az öltözködésnél. Biztosan mindenki észrevette már, hogy bizonyos színek mellett sápadtabbnak, betegesebbnek tűnik a bőre, fakóbb az arca, mélyebbek a szeme alatti karikák. Másokon bezzeg ugyanazok az árnyalatok pompásan mutatnak, valósággal feldobják őket! Akkor sem látszik rajtuk a stressz, ha egyébként túlhajszoltak vagy kimerültek. Ez a különbség azért van, mert különböző típusokba tartozunk, vagyis más a bőr- és hajtónusunk – más évszakkal lehet jellemezni minket. A káros stressz sokkal jobban meglátszik rajtunk, ha előnytelen árnyalatokat választunk. Ugyanakkor meg lehet nyugodni: senkinek sem kell lemondania egy színről sem, csak a saját évszakához illő árnyalatokat kell gondosan kiválasztania. Mindez pedig nem elsősorban azért számít, mert másoknak akarunk tetszeni, hanem azért, mert a tükörbe nézve nem lelombozódni és még inkább stresszelni akarunk, hanem felüdülni és harmóniába kerülni magunkkal.

.

Az évszakelmélet alapja

A hideg és a meleg színárnyalatok jelenléte a természetben évszakról-évszakra váltakozik, nem a hőmérséklettől, hanem a fényviszonyoktól és a kontrasztoktól függően. Ez alapján tehát a tavasz és az ősz MELEG, lágy tónusú, a nyár és a tél pedig HIDEG, kontrasztos színekben bővelkedik. Az egyes évszakokhoz illő összes árnyalat harmonizál egymással. Az emberek bőrszíne vagy a hűvös kékes-rózsaszínnel, vagy a meleg sárgás-lazacszínnel van összhangban.

.

A típus meghatározása

Ha odatartunk az arcunkhoz egy kékes-rózsaszín (hideg) illetve egy sárgás-lazacszín (meleg) árnyalatú anyagot, az arc vagy üdébbé és frissebbé, vagy fáradtabbá és jellegtelenebbé változik. A lazacszín a tavasz és a tél típus bőrének friss, egészséges jelleget kölcsönöz, sárgás tónusa természetesebbé, barackosabbá vagy aranyosabbá válik. A hideg színek hatására azonban szürkének, sápadtnak látszik, ajka természetellenes, kékes tónust kap, a szem körüli karikák feltűnőbbé válnak, a tekintet tompa és fénytelen lesz, még a ráncai is jobban kirajzolódnak. A nyár és a tél típusnak viszont a kékes-rózsaszín hatására lesz üde és tiszta hatású a bőre, míg a sárgás-lazacszín mellett fáradtnak tűnik, a bőr alatti vékony erek és a szem körüli karikák erősen magukra vonják a figyelmet, egészen hamuszürkének tűnhet az arc. Ezt bizony igen kellemetlen viszontlátni a tükörben, és mások is észrevehetik. Akár egész napra lehangolhat minket, mert azt hihetjük, valami bajunk van.

A tavaszhoz illő árnyalatok a SÁRGÁBÓL táplálkoznak. A nyár színeinek mindig a kissé szürkés, fakó HALVÁNYKÉK képezi az alapját. Az ősz árnyalatait a VÖRÖSES alaptónus jellemzi, ezért ezek teltebbek, súlyosabbak a tavasziaknál. A tél színei INTENZÍV KÉK alaptónusúak, erőteljesebbek, kontrasztosabbak és tisztábbak a nyáriaknál. Minden árnyalat, amely egyazon évszakhoz sorolható, illik egymáshoz és tetszés szerint kombinálható. Egy típushoz több altípus tartozik, de keverék típusok nem léteznek. Minden évszaknál vannak világosabb és sötétebb változatok. Egy világosabb ősz típus például használhatja a tavasz árnyalatait, ahogy egy sötétebb nyár típusnak is jól állhatnak a téli árnyalatok.

Sok tavasz típusú ember lakik a skandináv országokban, Hollandiában, Angliában, Izlandon és Észak-Európában. Az angolok, észak-európaiak, hollandok, valamint közép- és észak-németországi emberek jelentős hányada a nyár kategóriába tartozik, de Amerikában ez a színtípus viszonylag ritka. Az ősz típus szinte minden országban megtalálható, azonban egyikben sem jellemző igazán. A Föld lakosainak többsége az igencsak összetett tél típushoz tartozik, mert ebben a csoportban éppúgy megfér a fehér bőr és a fekete haj kontrasztja, mint a sötét olívás-rezes-sötétbarnás bőrtónusok.

.

Bőr- és hajtónus

Tavasz:

Áttetsző, halvány, enyhén arany tónusú arcbőr, sokszortavasztipus egy-egy finom, pirosas árnyalattal, meleg barackszínnel. Az ajak enyhén pirosas színű, a szeplők aranybarnák. A haj leggyakrabban szőke, olykor vörösesbe játszó, aranyosan ragyogó. Ha a haj világos vagy középbarna, akkor is megfigyelhető az aranysárga vagy vöröses-arany alaptónus. A szempilla és a szemöldök színe a haj alaptónusával megegyező (esetleg egy-két árnyalattal sötétebb). Többnyire nagyon jól barnul, a bőr ilyenkor meleg, gyakran vörösesbe játszó méz- vagy aranybarna színt kap.

Nyár:

Hűvös, tiszta, finom arcszín, amelynek három nyartipusváltozata van: 1, halvány, úgynevezett „porcelánbőr”; 2, rózsás arcbőr, ami hűvös rózsaszínét a finom ereknek köszönheti; és egy 3, nehezen meghatározható, világos, hűvös, olívaszínű arcbőr. Az anyajegyek, szeplők mindig világos szürkésbarnák, illetve hamvas barnák. A szemöldök és a haj alaptónusa mindig hamvas, sosem sárgás. Kicsi gyerekkorban egészen platinaszőke lehet, később sötétedik, de hűvös, enyhén kékes-szürkés, azaz hamvas alapárnyalatát mindig megtartja. Az ajak halvány, hűvös rózsaszínű. A nagyon sápadt, világos változat kivételével jól barnul, a bőr ilyenkor tiszta, hűvösen sötét, enyhén olívaszínű árnyalatot kap.

Ősz:

A bőrnek kétféle változata van: 1, világos,osztipus meleg elefántcsont- vagy pezsgőszínű, ahol az arc halványsága hatásos kontrasztot alkot a vöröses hajjal; 2, erős aranybézs vagy barackszínű arcbőr és gesztenyebarna haj. Szinte mindig hiányzik a tavaszra jellemző pirosas-barackszínű orca. Gyakori a szeplő és az anyajegy, ezek vöröses- vagy sárgásbarnák. A haj többnyire erősen vöröses-arany alapú (festés nélkül is), így jól harmonizál a gyakran szeplős arcbőrrel és a szem jellegzetes aranybarna, zöldesbarna vagy sötétbarna színével. A szemöldök színe megegyezik a haj színével, esetleg egy árnyalatnyival tér el tőle. Az ajak meleg, pirosas színű. A bőr nehezen barnul, többnyire csak megpirul, ezért a legtöbb ősznek jobb kerülnie a napot.

Tél:

Bőrére jellemző a hűvös, kékes alaptónus, az arc színeteltipus egyenletes, két változata van: 1, a „Hófehérke-típus”: a bőr világos, áttetsző, tiszta, mint a porcelán – hajlamos a barnulásra, de legfeljebb gyenge, olajszínű, barnás tónust kap; 2, a „déli nőtípus”: a bőr hűvös, enyhén olajszínű, gyorsan barnul. A szempilla és a szemöldök általában sötét. A haj sötétbarna, feketéhez közelítő barna vagy kékesen fénylő fekete – ezek jellegzetes kontrasztot alkotnak a bőrrel, amely csak a tél típusra jellemző (ezért állnak jól neki a kontrasztos, erős színek). Az ajak inkább kékes, mint sárgás tónusú.

.

Az évszakokhoz tartozó színek

A tavasz/ősz, illetve a nyár/tél színei harmonizálnak egymással, annyi különbséggel, hogy az ősz és a tél általában sötétebb tónusokat használ. A télnek nagyon sok szín jól áll a többi három évszak repertoárjából is, de ennek a típusnak is van gyenge pontja: a sárgás, homokszínű árnyalatok sápasztják, jellegtelenné teszik.

A színtáblázat elolvasásához kattintson a képre!

Evszakok_szintablazata

.

Anyagok és minták

Mivel a meleg árnyalatokról a föld, a növények és az állatok kültakarójának összetettségére, strukturáltságára asszociálunk, a puha, finoman strukturált vagy bordázott felületű anyagok inkább a tavasz és az ősz típussal alkotnak összhangot. A hideg árnyalatokról fényes kövek, a víz, a jég, a hó és a fémek sima felülete jut eszünkbe, ezért ezek a fényes, lakkos anyagok és minták illenek a nyár és a tél típus hűvös koloritjához. Rajtuk leginkább az egyszínű, „homogén szerkezetű” holmik mutatnak jól, mert a határozott szín a lényeg, mintából csak a nagy vagy kontrasztos áll jól. Egyébként az anyagon levő domináns színárnyalat határozza meg, hogy melyik évszaktípusnak áll jól a ruha. A sűrű, apró csíkozású vagy kockás anyagok távolról egészen más színűnek tűnhetnek, mint közelről. Például a fekete és a rikító sárga (tél) távolról olívazöld lesz (ősz), illetve a krémszínű (tavasz) és fekete (tél) halszálkaminta távolról tejeskávészínűvé válik (nyár), így sem a tavasznak, sem a télnek nem áll jól.

.

Sminktanácsok a hölgyeknek

Miért fontos a sminkszínek kiválasztása? Mivel az emberek főleg az arcunkat nézik, sminkelés esetén a fenti előnyös vagy hátrányos hatások hatványozottan jelentkeznek. Rossz választás esetén úgy érezhetjük, mintha nem is önmagunk lennénk, és mások is érzékelnek rajtunk valami idegenszerűt. A rosszul megválasztott alapozó idegen, bábufejszerű benyomást kelt; a helytelenül kifestett szem karikatúraszerű hatást idéz elő (például egy tavasz típusú nőn a fekete szemhéjtus és a kék szemfesték); a nem megfelelő árnyalatú pirosító bohócossá tehet minket; a meleg árnyalatú rúzsoktól a nyár/tél szája furcsán barnássá változhat, cserébe az élénk hideg rózsaszín rúzsok akár sárgíthatják is a tavasz/tél típusok fogát.

A tavasz típusnak nem szabad túl színesen és erősen sminkelnie: áttetsző, krém állagú elefántcsontszínű alapozó és púder ajánlott neki. A szemhéján általában a meleg zöldek, a barackos bézs színek és az aranyos árnyalatok mutatnak a legjobban. Tabu számára a hideg kék és az ezüstszín. A fekete szempillafestéket is ajánlatos elfelejtenie, helyette inkább barnát, barnás-feketét válasszon. Pirosítóból csak leheletnyi mennyiséget vigyen fel, lehetőleg barackos vagy világos lazacszínben. Választható rúzs-színek: eperszín, korall, lazac, barack. A szájfény remekül mutat a tavasz típusú nőkön, de csak akkor, ha meleg, sárgás alaptónusú. A körömlakkok közül is inkább az ekrüt, a pezsgőszínűt és a barackszínűt használják.

A nyárnak ajánlható arcfestékek és púderek alapszíne a hűvös-füstös rózsaszín vagy a semleges bézs. A rózsaszínes alapozók és púderek a „porcelánbőrűeknek” ideálisak. A kékes-rózsaszín bőrhöz, amin átlátszanak a finom, apró erek, inkább a világos hűvös-bézs szín illik. A világos, hűvös olajszínű bőrűeknek a világosszürkébe hajló barna árnyalatok előnyösek. A kék, a szürke, illetve a gyöngyházszínű szemhéjfestékek mutatnak a legjobban rajtuk; szempillafestékük legyen sötétszürke. Rúzsból, körömlakkból és pirosítóból egyaránt a rózsaszínes vagy a gyöngyházfényű ajánlott – ezen belül lehet málnapiros, halvány ciklámen, hideg meggypiros. Merészebb hangulatban kék vagy ezüst körömlakkot is választhat.

Az ősz típusnak szolid, áttetsző smink való, az ideális alapszín sárgás vagy világosbarnás halvány bézs – minden rózsaszínes, hűvös árnyalat előnytelenül mutat rajta. Meleg földszíneket, az őszi természet színeit kell választania, mint amilyen az aranybarna, az olajzöld, a levendulalila, vagy a zöldesszürke. A jeges, gyöngyházas árnyalatokról teljesen le kell mondania. A pirosító legyen meleg-piros, terrakotta vagy fahéjas tónusú. Rúzsból választhatja a sötétebb rezes vörösöket, a barackszíneket és akár a meleg bordókat is. A körömlakkjának se legyen jeges csillogása, inkább kenjen a körmére aranyos fényűt, narancsos vagy barackos ragyogásút, esetleg borvöröset.

A tél típusnak ügyelnie kell, mert nagyon könnyen „túlsminkeltnek” látszik, tehát esetükben a kevesebb mindenképp több. Ebből a típusból a „hófehérkének” a hűvös világos, jeges árnyalatok előnyösek: használjon fehéres bézs vagy rózsaszínes alapozót és púdert. A „déli nő” viseljen világos olajbézs alapú színeket a bőrén, amelyek nyáron lehetnek erőteljesebbek is. A tél típus nyugodtan kenhet a szemére fehéret, szürkét, ezüstöt, hideg kéket vagy lilát, élénk rózsaszínt, hideg türkiz-zöldet, és bármilyen kontrasztos színösszeállítást választhat. Rajta mutat a legjobban a fekete szemhéjtus és szempillafesték, de sötétkéket is nyugodtan alkalmazhat. Arcpirosítóból válasszon sötét rózsaszínt, cikláment, pirosat, fuksziát vagy szilvakéket. Körömlakkja lehet fehér, fekete, ezüst, rózsaszín vagy akár kékes. Neki valók a gyöngyházas árnyalatok is.

.

Forrás:

Gisela Watermann – Franziska Zingel: A tökéletes színharmónia, Hajja és Fiai, Debrecen, 1996

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s