Ibolya-szem

Az utóbbi évtizedekben a csapból is a homlokcsakracsakrák folynak, de talán ilyen szempontból még nem sokan foglalkoztak vele. Melyik az a csakra, amit a tudatos stresszoldáshoz, a relaxációhoz, a meditációhoz és az önprogramozáshoz leginkább harmonizálnunk kell? Nos, ez alighanem a két szemöldökünk között található homlokcsakra vagy harmadik szem csakra. Nem kell hinni a létezésében, de azzal semmiképpen sem árthatunk magunknak, ha segítjük a működését, hiszen ezek egyszerű stresszoldó praktikák, amelyek mindenképpen jót tesznek. Érdemes nyitogatni a harmadik szemünket, mielőtt a káros stressz a fejünk búbjáig elborít bennünket. Próbáljuk ki az alábbi tippeket, és biztosan érezni fogunk pozitív változást – akár a csakrának köszönhető, akár nem!

De előbb egy kis kitérő: mi az a csakra? A szó maga szanszkrit eredetű, jelentése: kerék. Az ősi távol-keleti filozófiák szerint kapuknak felelnek meg, amelyeken keresztül az (energiákból álló) asztráltestünk kölcsönhatásba lép a külvilággal. A csakra egy forgó korongra vagy örvényre hasonlító energiamező, amely egyesek szerint a fényképezőgép blendéjéhez hasonlóan nyílik és záródik, mások szerint úgy forog, mint egy szellőzőrendszer ventillátora. Energiatestünkben, a gerincoszlop mentén, hét főcsakra található, de ezeken kívül még több száz kisebb csakra élteti szervezetünket. Csak akkor lehetünk egészségesek és kiegyensúlyozottak, ha ezek a kapuk harmonikusan – a körülményekhez mérten elég tisztán, aktívan és nyitottan, egymással egyensúlyban – működnek.

.

Ibolyakék rejtett szem

Melyik a homlokcsakra, és mik a jellemzői? Eredeti nevén „Ádzsná”; hozzá kötődik a tudatosság, a szellemiség, az anyagi és testi dolgokon való felülemelkedés, a magunkért vállalt felelősség, a józan és lelkiismeretes döntéshozatal, ugyanakkor az intuíció és az úgynevezett hatodik érzék is. A csakra tisztítása lehetővé teszi, hogy ellazítsuk az idegrendszer túlfeszített részeit, átírjuk a káros mintákat, bevésődéseket és hiedelmeket, illetve tudatos „programozással” békésebb, jobb irányba irányíthassuk a testünket és a lelkünket. Tiszta és harmonikusan működő homlokcsakra kell a tudatos vizualizációhoz, a felelős döntésekhez, a tiszta megérzésekhez, a felismerés és belátás képességéhez. Az agy működését is befolyásolja, ezért mind az ébrenlét, mind az alvás állapotának javulását érhetjük el az Ádzsná terápiás gyakorlataival. E csakra szintjén kénytelenek vagyunk felülemelkedni hétköznapunk és gondolkodásformánk mókuskerekén.

.

Baljós jelek

Mikor gyanakodhatunk arra, hogy blokkolva van a homlokcsakra normális működése? A hatodik csakrához a következő testrészek tartoznak: agy, idegrendszer, arc és orr. Blokkolt működése esetén sokféle vegetatív zavar alakulhat ki, ezenfelül idegesség, stresszbetegség, migrén, látászavar, szédülés, alvászavar, különféle szembetegségek, melléküreg-problémák, az agy betegségei, valamint a nyaki gerincre jellemző bántalmak. Kialakulhatnak hibás agyi és idegrendszeri irányításból eredő működési zavarok (funkcionális panaszok) szerte a testben, valamint tanulási nehézségek, feszültség, szorongás és depresszió. Szintén rossz homlokcsakra-működésre utal, ha nem tudunk kívülről vagy felülről tekinteni önmagunkra és az életünkre, nem vagyunk képesek összpontosítani, tisztán látni, feldolgozni egy-egy traumát, illetve ha elzárkózunk minden újdonságtól, változástól.

.

Színek, formák, kövek, illatok, tájak

A harmadik szem csakra színe a lila, ibolyaszín, bíbor, indigókék. Jele a (lefelé mutató) piramis és a kétlevelű lótusz. Képzeljük ezeket a színeket és jeleket a két szemöldökünk közé meditáció vagy légzőgyakorlatok közben. Jó hatású lehet ibolyaszín, lila vagy indigókék fejfedőt, sálat vagy szemüveget viselni. Hordjunk magánál ibolyakék vagy lila köveket, például ametisztet, lapis lazulit vagy szodalitot. Tehetünk is ilyen köveket a homlokunkra meditáció közben. Használjunk jázmin, muskotályzsálya és pacsuli illóolajakat párologtatáshoz, fürdéshez vagy masszázshoz. Ismételgessük a homlokcsakrához tartozó megerősítéseket: „Én vagyok. Felelős vagyok az életemért.” Hallgassunk klasszikus vagy meditációs zenét! Elevenítsük fel álmainkat, akár le is írhatjuk őket! Meditáljunk minél többet a természetben! Másszunk fel magas hegyekre, vagy szemléljük a csillagos éjszakai eget – ezek mind olyan perspektívát adnak, amelyek a homlokcsakrát tisztítják, működését serkentik.

.

Jól irányzott kérdések

Ha arra gyanakszunk, hogy ez a csakránk nem működik megfelelően, érdemes időnként feltenni magunknak a következő kérdéseket, és meditálni a válaszokon:

  • Sok minden miatt fáj („fő”) a fejem? Tudok tenni ezek megoldásáért? Ha nem, miért emésztem magam?
  • Jobban hiszek a logikus gondolkodásban, mint a megérzéseimben? Miért ragaszkodom a megértéshez, ha az életben nincs mindennek logikus magyarázata?
  • Hajlamos vagyok túlzásba vinni az aggódást, rágódást, elemzést?
  • Gyakran érzem úgy, hogy elvesztem a fejem? Kerülget az „idegroham”, kontrollvesztés, megbolondulás képzete? Mire nevelem ezzel akaratlanul is az idegrendszeremet?
  • Néha eluralkodik rajtam és az életemen a káosz? Vagy éppen a rendhez ragaszkodom fanatikusan, ami nem mindig megteremthető, és nem is mindig fontos?
  • Mennyire vállalom a felelősséget a nézeteimért és a sorsom alakulásáért? Jobban szeretek másokra mutogatni, vagy a körülményeket okolni?
  • Tisztán látom önmagam és az életemet? Megállok néha lecsillapodni, önmagam felé fordulni?
  • Mennyire érzékelem tudatosan a kívülről vagy belülről érkező káros stresszt? Mit teszek a stresszhatások ellensúlyozására? El tudok lazulni, ki tudok kapcsolni?
  • Mennyire működik a „hatodik érzékem”? Elfogadom a megérzéseimet, vagy legyintek rájuk? Van olyan bölcs barátom, akinek hallgathatok a megérzéseire?
  • Milyen a viszonyom az álmokhoz, a képzelőerőmhöz, a fantáziámhoz? Mennyire szoktam vizualizálni azt, amit el szeretnék érni?
  • Könnyen manipulálható vagyok? Vagy én akarok manipulálni másokat? Hagyom magam irányítani? El is várom ezt másoktól? Vagy én akarom megszabni mindenkinek, hogy mit tegyen?
  • Tudok nevetni? Tudom az életet élvezni? Mennyire maradt meg az örömképességem és a humorérzékem? Öniróniám van?

.

Terápiák, jóga- és légzőgyakorlatok erre a csakrára

Mindenfajta relaxáció és szinte az összes fajta stresszoldó masszázs harmonizálja ezt a csakrát. A reflexológiában a homlokcsakrát a nagylábujj közepével stimulálják. Felkereshetünk pszichológust, aki autogén tréninggel vagy kognitív viselkedésterápiával segít oldani a stresszt, mehetünk masszőrhöz, vagy választhatunk a kineziológusok, akupunktőrök és reflexológusok szolgáltatásaiból is. Jó hatást gyakorolnak a homlokcsakra működésére a meditatív jellegű keleti mozgásformák, mint a jóga, a chi-kung és a tai-chi. Erre a csakrára hat a legjobban a pszichodráma, az agykontroll, a neurolingvisztikus programozás (NLP) és a rajzterápia is. A meditáció minden energiaközpontnál hatásos tisztító eszköz, de a homlokcsakra harmonizálásához elengedhetetlen. Legjobb a gyertyaláng-meditáció, amikor egy gyertya lángjára összpontosítunk lazán, és közben megpróbálunk kiüríteni magunkból minden érzést és gondolatot.

A jógában, ha a homlokcsakráról van szó, elsősorban a szemet tornáztatják és stimulálják, de a szemöldökök közé eső területet is be lehet vonni a meditációs, vizualizációs, illetve légzőgyakorlatokba. (1) Az egyik szemet takarjuk le, a másikkal vagy a közel tartott ujjunkat nézzük, vagy egy távolabbi pontot. Aztán cseréljünk. (2) A szemkörzés mindkét szemet edzi – hol az óramutató járásával egy irányba, hol ellentétes irányba körözzünk. (3) A „jóga-múdra” nevű gyakorlatnál törökülésben a homlokcsakrára összpontosítunk, majd előrehajolunk, és a homlokunkkal megérintjük a talajt. (4) A „tenyerezéshez” először dörzsöljük össze a tenyerünket, aztán tegyük rá a szemünkre, érezve a melegséget. Utána finoman megmasszírozhatjuk behunyt szemünket és környékét. (5) A légzőgyakorlatoknál az a fontos, hogy a belégzések után rövid szünetet tartsunk. A belégzésnél képzeljük el, hogy feljebb, szinte a fejünk fölé emeljük az energiát. (6) Azt is megtehetjük, hogy képzeletben a „harmadik szemünkön” keresztül lélegzünk, így tisztítjuk.

.

És egy kis érdekesség a végére

A felső energiaközpontokban csak akkor áramolhat normálisan az életenergia (prána), ha az alsó csakrák is megfelelően működnek, megfelelő mértékben nyitottak és tiszták. Ehhez az kell, hogy fizikailag aktív életet éljünk, képesek legyünk magunk is gondoskodni fizikai és anyagi szükségleteinkről, tartsuk a kapcsolatot a természettel és az anyagi világgal (ezek az 1. csakrához kötődnek). Az is kell, hogy ápoljuk kapcsolatainkat, egészséges módon éljük ki szexuális energiáinkat, és megtapasztaljuk kreativitásunkat (ezek a 2. csakrához kötődnek). Fontos, hogy építő módon, de kiéljük agressziónkat is, tápláljuk és használjuk belső erőnket (3. csakra). Lényeges, hogy hallgassunk a szívünk szavára és törődjünk érzéseinkkel, illetve a mások érzéseivel (4. csakra). Emellett megfelelő módon ki kell fejeznünk érzéseinket és gondolatainkat, amikor arra szükség van, és odafigyeléssel kell kommunikálnunk (5. csakra). Ezek teljesülése nélkül nehezen tudunk javítani a homlokcsakra működésén, magyarán, az idegrendszerünk működése és a tudatos stresszkezelés csak akkor lehet zavartalan, ha a többi – fent felsorolt – életterülettel is törődünk.

.

A Nyugtató helyett… Andalodó című könyvben a többi csakráról is legalább ennyi információk találhatnak! Megrendelhető A BOLTBAN!

.

Ajánlott irodalom:

Deedre Diemer: A csakraterápia alapjai (Édesvíz Kiadó, 2000)

Klausbernd Vollmar: A csakrák (Bioenergetik Kft., 2002)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s