Lassan járj, tovább élsz!

A felgyorsult és túlfeszített élettempóPalanta könnyen betegségek forrása lehet, és a környezetünkre is ártalmas, ezért jött létre a LASSÚ ÉLET MOZGALOM (SLOW MOVEMENT), amelyet most már a világ minden részén sokan követnek. Célja, hogy életünk különböző területeit természetes emberi léptékre lassíthassuk, egyszerűbbé tegyük, és ez által tudatosabban legyünk jelen a testünkben, a kapcsolatainkban, a munkánkban, teljesebb életet élhessünk, és jobban rá tudjunk hangolódni szükségleteinkre.

A lassú élet a lassú étel (slow food) mozgalommal kezdődött 1986-ban, amikor Carlo Petrini olasz gasztronómus egy McDonald’s étterem megnyitása ellen tiltakozott, és a lassú étkezést, az otthoni főzést, az egyszerű, minőségi és helybeli alapanyagokat kezdte népszerűsíteni, hangsúlyozva az étkezés közösségformáló erejét. Az újítás azóta az élet és a kultúra más területeire is kiterjedt, és ma már ott tartunk, hogy a Cittaslow szervezet keretében egész városokat próbálnak emberi léptékű tempóra lelassítani, a Lassú Élet Nemzetközi Intézete is létrejött (World Institute of Slowness), és június 21. lett a lassú élet világnapja. Ezek a testületek a globalizáció ellen igyekeznek felvenni a harcot, az egyén, a helyi közösségek és gazdaságok, a sokszínűség és a minőségi életforma támogatásával.

A mozgalom hívei szembeszegülnek azzal a trenddel, hogy minél gyorsabb valami, annál jobb. Lényege a lassabb, egyszerűbb és könnyebben követhető cselekvés, illetve a minőség a mennyiség és a gyorsaság helyett. A filozófia ugyanakkor nem arról szól, hogy mindent csigalassúsággal végezzünk, hanem hogy mindenben megtaláljuk a megfelelő tempót, és úgy ütemezzük élményeinket, ahogy idegrendszerünk optimálisan fel tudja dolgozni. Fontos eleme az, hogy tanuljuk meg élvezni a perceket és órákat, ne csak számoljuk azokat, és ne hagyjuk magunkat bedarálni az egyre gyorsuló változásokkal. Az ember alapvető szükségletei az évszázadok során nem változtak, csak az életkörülményei. Az egyik legfontosabb igényünk pedig a kapcsolódás és a közelség, amelyben szabadságunk és megújulásunk forrását találjuk meg.

A lassú életformában olyan dolgok köré építünk fel mindent, amelyek értelmet adnak az életünknek és elégedettséggel töltenek el bennünket. A mozgalom egyik felismerése az, hogy időszegénységben szenvedünk, vagyis úgy érezzük, soha nincs időnk semmire, az idő kicsúszik az ujjaink közül, és hiába próbáljuk utolérni magunkat. Az időszegénység egyik ellenszere a lelassítás és a mélyebb kapcsolódás, emberekhez, élményekhez, helyekhez, tárgyakhoz. Ez a szükségletünk a több tíz, száz vagy ezer évvel ezelőtti életformánkhoz nyúlik vissza, amikor szorosabb közösségekben éltünk, magunk termeltük meg az élelmünket, és közvetlen kapcsolatunk volt a természettel. Munkánk nagy részét átvették tőlünk a gépek, viszont az így felszabadult időt csak arra használtuk fel, hogy még elfoglaltabbak és hajszoltabbak legyünk.

A lassú mozgalmak megjelentek a vallásban, a képzőművészetben, a főzésben, a gyereknevelésben, a tanításban, a szakmai tanácsadásokban, a tudományban, a technológiában, a médiafogyasztásban, a divatban, az utazásban, a kereskedelemben, a hobbik terén, sőt az öregedéshez való viszonyunkban is (anti-aging helyett „lassú öregedés”). A slow fogalom gyakran összeforr a fenntarthatóság, a fair trade és a természetvédelem témájával. Minél több területen sikerül a lassú mozgalmat megvalósítani, annál inkább csökken a káros stressz szintje az emberekben és az emberiség ökológiai lábnyoma.

.

A lassú élettel foglalkozó könyvek és weboldalak alapvető tanácsai általában a következők:

1, Értékeljük át a fontossági sorrendet az életünkben.

2, Tekintsük át, hogyan kapcsolódunk emberekhez, élményekhez, tárgyakhoz.

3, Ahol csak lehet, egyszerűsítsünk.

4, Ragaszkodjunk a legfontosabb kapcsolataink ápolásához.

5, Fékezzünk, és a mennyiség helyett a minőségre helyezzük a hangsúlyt. Iktassunk be pihenőket, sétákat, nyugodt szertartásokat.

6, Tudatos jelenléttel és meditálással hangolódjunk rá lelkünkre és testünkre, és azok igényei szerint próbáljuk alakítani életünket.

7, Válasszuk azt, ami közel van, helybeli, természetes és etikusan előállított.

8, Legyen hobbink, és szakítsunk rá időt rendszeresen.

9, Töltsünk minőségi időt szeretteinkkel.

10, Korlátozzuk az információáradatot, a médiafogyasztást.

.

Inspiráció és ajánlott oldalak:

http://www.theworldinstituteofslowness.com/

https://en.wikipedia.org/wiki/Slow_movement_%28culture%29

http://www.slowmovement.com/

http://slowbudapest.com

Reklámok