Örömgyártás

A kiégett, túlhajszolt ember gyakran azt tapasztalja, hogy szinte már semminek nem tud igazán örülni. A feltorlódó negatív érzelmek, a sok átélt megpróbáltatás, a robotolás és egy egysíkú életstílus elfeledteti vele az élet napos oldalát. Elhanyagolja az öröm megélését, és elsiklik a boldogság pillanatai fölött, mert „mindig közbejön valami”. Minden kisebb és nagyobb siker csak egy tételnek számít a listán, amit ki kell pipálni. Még az ünnep is csak egy életesemény, mindössze egy picit szebb az átlagos napoknál. Az örömérzés azonban a kevés velünk született képesség egyike, így viszonylag könnyen fejleszthető, ha az ember a jelenben tesz azért, hogy megerősödjön és megszilárduljon.

Ha régóta hanyagoljuk az öröm megélését, eleinte természetesen erőltetni kell egy kicsit. Olyan lesz, mintha fából faragott arccal akarnánk elvigyorodni. Ám ha gyakoroljuk az öröm minél mélyebb megélését és kifejezését, szokássá válik, pontosabban előjön a mélyre temetett rétegekből, és ez által egyre őszintébben, egyre valóságosabban jelentkezhet. Első lépésként kipróbálhatjuk, hogy egy-egy napot „örömnapnak” kiáltunk ki, vagyis az öröm megélésének gyakorlására szentelünk.

Egy örömteli nap tízparancsolata:

  1. Nyújtózzunk az ágyban, és örüljünk annak, hogy egyáltalán aludtunk, felébredtünk, élünk!
  2. Csodálkozzunk rá valamire a környezetünkben, például a reggeli tájra az ablakon keresztül, vagy a lakásunk egyik szép bútordarabjára, esetleg egy fényképre. Az örömünket fejezzük ki valahogyan: mosollyal, sóhajjal, dúdolással, egy kis mozdulattal.
  3. Vegyük számba, hogy az elmúlt napokban, hetekben milyen sikereink voltak, mi mindennek örülhettünk. Ezután tekintsünk egy kicsit előre az időben, és vegyük át, milyen álmaink, céljaink, terveink vannak a mai nappal, illetve a következő napokkal. Ez a gyakorlat segít tudatosítanunk, hogy egy áramlatban, egy folyamatban vagyunk, haladunk, és zajlik az életünk.
  4. Mosolyogjunk minél több emberre, de legalább is viselkedjünk barátságosan. Lehet, hogy nem aznap fogjuk visszakapni a szívélyességet, és nem ugyanazoktól az emberektől, de az öröm általában ragadós. Aki mégis furcsán néz ránk, azzal ne foglalkozzunk.
  5. A nap folyamán valamikor szánjunk időt kizárólag magunkra, vagyis tegyük azt, ami nekünk a legjobban esik. Ez lehet mozgás, tánc, játék, a kedvenc étel elfogyasztása, kávézás vagy teázás, olvasás, beszélgetés, rajzolás, filmnézés, masszázs bármi. Ezen a konkrét napon inkább olyan műsorokat, filmeket, könyveket, színházi előadásokat, koncerteket, internetes oldalakat válasszunk, amelyek jó kedvre derítenek, humorosak.
  6. Jelöljünk ki egy időpontot és egy konkrét időtartamot arra, hogy a negatív érzéseinket megéljük és kifejezzük! Tehát mondjuk hazatérés után legyen 15 percünk arra, hogy kifejezhessük a haragunkat, félelmünket, szomorúságunkat. Ügyeljünk rá, hogy ne másokon töltsük ezt ki, inkább vonuljunk el, és engedjük meg magunknak ezeket az érzéseket. Így elkerülhetjük, hogy tudat alá rekedve aknamunkát végezzenek bennünk. Fontos, hogy a letelt idő után térjünk vissza az öröm gyakorlásához!
  7. Fejezzük ki a szeretetünket azok felé, akiket szeretünk: szóban, öleléssel, ajándékkal, együtt végzett munkával, beszélgetéssel, attól függően, hogy ki hogyan igényli. Ha valaki viszonozni akarja ezt, legyünk nyitottak, és őszintén fejezzük ki igényeinket, vágyainkat – fogadjuk el, amit kapunk.
  8. Ha hosszabban kell gyalogolnunk, vagy a dugóban ülünk, idézzük fel legkellemesebb élményeinket, akár gyerekkorból, akár későbbről: nyaralás, koncert, randevú, ünnep…
  9. Csak a szerepjáték kedvéért éljük bele magunkat olyasvalaki szerepébe, akivel szívesen cserélnénk, és éljük át az ő örömeit is őszintén. Választhatunk valós embert vagy elképzelt karaktert is, például egy filmből vagy egy regényből.
  10. Próbáljunk az örömnap erejéig minél több munkát (akár munkahelyen, akár otthon) szívesen, teljes odaadással végezni. Ezután a megérdemelt pihenést is élvezzük ki a lehető legjobban.

.

A kép forrása: http://www.vernalysa.blogspot.com/

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s