Programok lelkünk számítógépében

Eddig talán a 4. szintről esett a legkevesebb szó az Andalodó blogban, holott a “kreatív szellem”, vagyis az önprogramozás, a hiedelmek felülvizsgálata legalább olyan fontos a harmónia szempontjából, mint a stresszkezelés, a relaxáció vagy a meditáció.

Mindnyájunk lelkében számtalan bevésődés van, már a magzati korból is. Ezek egyszer valamikor a múltban megtörténtek, tehát nem tudjuk megszüntetni vagy új eseménnyel felülírni őket, ellenben át tudjuk alakítani a hozzájuk fűződő viszonyunkat, a rájuk adott reakcióinkat. Ha egy régi bevésődésre, egy mélyre ágyazódott hatásra szélsőségesen reagálunk, ha engedjük, hogy szinte külön életre keljen bennünk, akkor egyfajta PROGRAMOT indítunk el. Beprogramoztuk magunkat, a tudatalatti pedig teljesíti a programot.

Nézzük egy példát: gyerekkorunkban azt mondták ránk, hogy „látszik rajtunk, mennyire tutyimutyik vagyunk, soha nem leszünk strapabíró, talpraesett, önálló emberek!” A lehetséges reakciók a hiedelmeink és önértékelésünk függvényében: 1, elengedjük a fülünk mellett a megjegyzést; 2, mindenáron az ellenkezőjét akarjuk bizonyítani egész életünk során; 3, elkerülhetetlen végzetnek tekintjük, megfelelünk neki, így előbb-utóbb be is teljesedik a prófécia. (Az agresszív kisgyerek reakcióját nem említem, az egy másik téma…) Egyik reakció/program sem megfelelő, hiszen ha elengedjük a fülünk mellett, akkor esetleg az építő jellegű kritikát sem fogjuk meghallani, öntörvényű, nyegle emberré válhatunk, aki elszigetelődik a többiektől. Ha az ellenkezőjét bizonygatjuk, az örökös teljesítmény-kényszerhez és maximalizmushoz vezet. A „próféciáktól” való félelem pedig szorongást, önvádat, önsorsrontást idézhet elő.

Az A (esemény, bevésődés) tehát adott, csak elfogadni tudjuk a megtörténtét. A B (hiedelem, program) formálásával azonban beleszólásunk lehet abba, hogy mi lesz a C (következmény, eredmény) az életünkben. Ehhez mindössze önismeret, állhatatosság és bizalom kell.

Az, hogy programok futnak bennünk tudat alatt, még a kisebbik baj. Na bumm, legfeljebb kisebb lesz az önbizalmam, többször fogom rosszul érezni magamat, gondolhatnánk… Csakhogy a programokból, amelyekre hajlamosak vagyunk, összeáll egy csak ránk jellemző forgatókönyv, és ez a sorsunk alakulását, ha úgy tetszik, a végzetünket is megszabja. Tegyük fel például, hogy van egy lustálkodásra hajlamos nő, aki rossz mintái, hiedelmei és reakciói miatt minden munkát, házimunkát, sőt még önmaga ellátását is tehernek érzi. Ha sokáig fut ez a program, azaz sokat siránkozik vagy dühöng emiatt, a tudatalatti megvalósítja áhított vágyát: ápolják és mindent elvégeznek helyette. Ezt viszont csak úgy érheti el, ha lebénul, fekvőbeteg lesz. Csak utólag döbben rá, hogy nem számolt az egésznek az árával: a temérdek testi és lelki szenvedéssel.

Érdemes tehát a programokat időnként – akár meditációval, akár mély beszélgetések során – felülvizsgálni, és reális vagy pozitív hozzáállássá alakítani, mert ha már komplett forgatókönyvvé értek, rendkívül nehéz megállítani a folyamatot. (Ilyen programokról és forgatókönyvekről szól Eric Berne Sorskönyv című műve, amit szívből ajánlok mindenkinek!)

Mit lehet tenni a káros reakcióinkkal, a programjainkkal? Vannak bizonyos technikák, amelyekkel meditációban átírhatjuk, megszüntethetjük őket. Ehhez persze rendszeresség és kitartás szükséges.

  • ÁTKERETEZÉS – Képzeljük el a múltbeli eseményt vagy helyzetet képként! Lehet akár egy helyszín, egy életkép, vagy csak színek, esetleg egy fotó. Ha az eredeti érzelmi minta kellemetlen, akkor valamilyen nyomasztó (fekete, törött, műanyag, vaskos, penészes stb.) keretben képzeljük el a képet, sötét tónusokkal. Aztán apránként cseréljük le a keretet valami kellemesebbre (világos, természetes anyagú, vékony, játékos, színes keret), és képzeljük el, hogy vele együtt a kép jellege is megváltozik!
  • RADÍR – Rajzoljuk le minél részletesebben a traumatikus eseményre adott reakciónkat, majd radírozzuk le alaposan a lapról, hogy tiszta legyen! Ajánlatos ezután egy új, sokkal pozitívabb képet rajzolni, festeni, amely lehet csak néhány kellemes színű folt is. A lényeg, hogy jobb érzésünk legyen tőle. (Ennek a technikának az egyszerűsített változata a “töröl, töröl, töröl” mondogatása, valahányszor elszalad velünk a ló a negatív jövőkép-gyártással.)
  • BESZÉLGETÉS A MÚLTBELI ÉNÜNKKEL – Képzeljük magunk elé azt a gyereket, kamaszt, fiatalt, stb., akivel a traumatikus esemény megtörtént, vagy aki abba a szerencsétlen helyzetbe került, és beszélgessünk el vele. Nem kell játszanunk a bölcs és tapasztalt terapeutát, mert neki csak arra van szüksége, hogy valaki meghallgassa, elfogadja és megértse. Kérdezzük ki az érzéseiről, értsük meg a reakcióit. Ezután – ha az indulatok lecsillapodtak, a fájdalmat kisírta magából – vegyük át, hogy mi reális a reakciójából, és mi nem. Végül tudatosítsuk, hogy a történteknek nem kell rányomniuk a bélyegüket az egész további életére; dönthet úgy, hogy ezektől függetlenül is boldog lesz. (Meg is ölelhetjük képzeletben múltbeli önmagunkat.)
  • JÓ/ROSSZ LISTA – Írjuk fel egy papírra a negatív eseményt, hatást vagy helyzetet, aminek elszenvedői voltunk, és írjuk le a vele kapcsolatos érzéseinket, gondolatainkat! Először jegyezzük le a negatívakat, majd egy másik oszlopba próbáljunk meg pozitív következményeket is felsorolni. Például lehet, hogy valaki hátat fordított nekünk, de pont ezért kezdtünk el valami mással foglalkozni, vagy ezért ismerkedtünk meg egy másik emberrel. Fektessünk nagy hangsúlyt arra, amit a dologból megtanultunk, ami által erősebbek lettünk! Végül vágjuk ki a papírból a negatív érzelmekkel színezett listát, és csak a pozitívat (avagy legalább reálisat) tartsuk meg.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s