Békés közlekedés

Életünk jelentős részét közlekedéssel töltjük, ésBekes_kozlekedes ilyenkor temérdek stressz ér minket. Az autóvezetéshez és a tömegközlekedéshez egyaránt rengeteg türelem kell, főleg csúcsforgalom idején. Szerencsére relaxálni nemcsak otthon lehet, hanem közlekedés közben is, de fontos, hogy mit tehetünk és mit nem. Azok például, akik könnyen elalszanak vagy nagyon fáradtak, semmiképpen se hallgassanak relaxációs zenét vagy gyakorlatokat, ne próbáljanak meditálni, mert ebből súlyos balesetek adódhatnak. Akik viszont túlzottan erős feszültségtől, türelmetlenségtől vagy szorongástól szenvednek, ezek a technikák is ajánlhatók. Az elsődleges stresszoldó módszer a légzésterápia, amit autóvezetők és tömegközlekedésben részt vevők is szinte bármikor alkalmazhatnak.

Tudatos légzés: Ha tömegközlekedési eszközön ülünk vagy autóvezetőként a piros lámpánál, zárt sorompónál van pár szabad pillanatunk, vegyünk mély lélegzeteket. Könnyen felidézhető a három másodperces belégzés és öt másodperces kilégzés technikája. Szívjuk be a levegőt az orrunkon, amíg háromig számolunk, majd fújjuk ki a szánkon, és közben számoljunk ötig. Ha már jól megy, nyújtsuk meg azokat a belégzés és kilégzés között, illetve a kilégzés és az újabb belégzés közötti szüneteket. Ismételjük a be-kilégzést húsz-harminc alkalommal.

A hangok kiválasztása vagy kiszűrése: Legyünk tisztában azzal, hogy milyen állapotban vagyunk. Ha az unalom és ingerszegénység okoz bennünk feszültséget, jó szolgálatot tehet a zene, tömegközlekedőknek fülhallgatóról, vezetőknek az autórádióból. Szöveges hanganyaggal jobban kell vigyáznunk, mert mélyebben leköti a figyelmünket, és esetleg rosszabbul tájékozódunk. Ha viszont a túl sok hangtól, a zajszennyezéstől vagyunk feszültek, kapcsoljunk ki minden zajforrást, ami lehetséges. Ilyenkor jól jöhetnek természethangokról készült felvételek: a tenger hullámzása, erdei madárcsicsergés, patakcsobogás. Bizonyos klasszikus zenék tudományosan bizonyítottan is nyugtató, harmonizáló, sőt gyógyító hatásúak.

Ingercsökkentés: Míg a monotonitásból és unalomból fakadó stresszt remekül elűzi egy telefonbeszélgetés, egy hangoskönyv hallgatása vagy az okostelefonon való internetezés, többnyire mégis azzal teszünk jót magunknak, ha minimálisra csökkentjük az ingerek mennyiségét. Ha ugyanis mindig sok mindenre figyelünk, és közben tudat alatt is rengeteg inger ér minket, nagyon kifárad az idegrendszerünk, és ez előbb-utóbb minden téren kimerít bennünket. Az állandó aktivitás helyett válasszuk a fókuszáló meditációt (lásd alább)!

Fókuszálás: Sok stressz adódik abból, hogy túlzottan sokfelé kell figyelnünk, és közben millió egyéb gondolat és érzés kavarog bennünk. Ilyenkor próbáljuk meg konkrét tárgyakra koncentrálni, például a közlekedési táblákra, útjelzésekre (főleg, ha vezetünk), vagy a házak apró részleteire (ha utazunk). Ez a leegyszerűsített koncentrálás segít az agyunknak és a szervezetünknek abban, hogy közben megtalálja és helyreállítsa a saját egyensúlyát.

Vízivás: A folyadékpótlás rendkívül fontos, ezért mindig legyen nálunk egy kis víz, és tudatosan szánjunk időt az ivásra. Ha a táskánkban kell szállítanunk a vizet, válasszunk kis háromdecis palackot, mert az mindenhol elfér. Időnként töltsük újra a palackot, akár egy nagyobb üvegből, akár csapból.

Kéztorna: A kéz izmainak és ízületeinek masszírozása, stimulálása jótékonyan hat vissza az agyműködésre, például a koncentrálóképességre, és segít megelőzni a kéz túlerőltetéséből fakadó bántalmakat. Tárjuk szét tenyerünket, nyújtsuk ki az ujjaikat, tartsuk meg így, majd engedjük el. Egyik kezünkkel masszírozzuk végig az ujjperceinket, az ujjaink tövét és a tenyerünkön lévő vonalakat és „dombocskákat”.

A szépség keresése: Ha van időnk körülnézni, keressük meg a tájképben a szépséget – a napsütést, a növények zöldjét vagy az ég kékjét, és használjuk pár perces meditációnk fókuszának.

Éneklés: Ha olyan dalt választunk stresszoldó énekléshez, amire bármikor, akár álmunkból felkeltve is emlékszünk, akkor könnyedén elterelhetjük a figyelmet aggodalmainkról és a stresszforrásokról.

Illatterápia: Tömegközlekedési eszközön legfeljebb a sálunkra fújt illatokat tudjuk élvezni, autósként azonban az egész járművet megtölthetjük valami szolid, stresszoldó illattal. Bármilyen illat megteszi, ami békés vagy jó hangulatot kelt bennünk, de a természetes (eredetű) illatok közül a leghíresebb nyugtatók és stresszoldók a levendula, a kamilla, a citromfű és a borsmenta. Bizonyos illatok inkább az éberségünket fokozzák, mint a citrusfélék és a kávé.

Szervezés: Az egyik fő stresszforrás az idő szorongatása és a teendők halmozódása, ami miatt állandó rohanásban vagyunk. Ennek elkerülésében sokat segíthet a napirend felállítása, az útvonaltervezés, a menetrendek ellenőrzése, a feladatok sorrendbe állítása és rendszerezése. Próbáljunk meg a nap elejére beszervezni valamilyen relaxációt vagy edzést, ami segít „behangolni” minket a napra.

Autós vagy utazós jóga: Ha meg tudunk állni egy kicsit pihenni az autóval, vagy ha ülünk egy tömegközlekedési eszközön, bevethetünk néhány tornamozdulatot, izometriás gyakorlatot vagy jógaelemet is. Szorítsuk le a talpunkat a padlóra, és pár másodpercre nyomjuk le teljes erőből, majd lazítsuk el. Folytassuk felfelé haladva a testen: minden egyes izomcsoportot feszítsünk meg és ernyesszünk el, az arcizmokig és a fejbőr izmaiig bezárólag. A nyaki gerinc deformitásai ellen végezzünk néhány Schrott gyakorlatot (legjobb, ha gyógytornásztól tanuljuk meg): húzzuk be az állunkat, egyenesítsük ki a hátunk legfelső szakaszát (a nyakunkat), és lassan hajtsuk hátra a fejünket. Ismételjük néhányszor. Autóvezetés közben gyakran feszülten előregörnyed a testünk, és görcsösen fogjuk a kormányt. Ennek ellensúlyozására fogjuk meg az ülés támlájának hátulját, nyomjuk a fejünket a fejtámaszhoz, és homorítsunk hátrafelé! Ha megtehetjük, szálljunk ki az autóból, vagy átszálláskor az utcán nyújtózzunk, nyújtsuk meg a testrészeinket. Ne zavarjon, ha furcsán néznek ránk, nekünk ettől jobb lesz, és talán ők is elkezdik! Ha autót vezetünk, és nagyon elfárad a hátunk, vagy nem megfelelő az ülés kiképzése, rakjunk egy kispárnát a hátunk mögé.

Közlekedés-meditáció otthonra: Készüljünk fel egy rövid meditációra valami nyugodt helyen, zavartalan időpontban. Helyezkedjünk el kényelmesen, és lélegezzünk mélyeket. Képzeljük el, hogy egy autót vezetünk, és előttünk van a kormánykerék, vagy egy tömegközlekedési eszközön ülünk! A mellettünk lévő üres ülésen színes, felfújt lufikat láthatunk. Ezek a lufik jelképezik a közlekedés alatt felgyülemlett rengeteg stresszt. A jármű elindul (magától megy, nekünk most nem kell a vezetésre figyelnünk). Figyeljünk arra, mit érzünk, mi aggaszt vagy bosszant minket vezetés/utazás közben! Vegyünk fel egy képzeletbeli filctollat, és írjuk rá a léggömbökre egyenként a negatív érzelmeinket, majd húzzunk annyi vonalkát, amennyire gyötör minket az érzés. Miután egy-egy érzést felírtunk, húzzuk le az ablakot, és engedjük ki a lufit, hogy elszállhasson. Érezzük, ahogy a félelem és harag minden egyes léggömbbel elhagyja az autót/buszt stb. minél több lufit kiengedünk, annál könnyebben és gyorsabban tudunk haladni, és annál élvezetesebb az utazás. Tudatosítsuk magunkban, hogy ha bármi miatt bosszankodunk vezetés/utazás közben, azzal csak magunknak ártunk, és ami látszólag nekünk szól, az valójában nem személyes sérelem, hiszen többnyire nem is ismerjük útitársainkat vagy a többi vezetőt.

.

Inspiráció és ajánlott oldalak:

http://goodrelaxation.com/2011/12/how-to-relax-while-driving/

http://www.huffingtonpost.com/2013/07/08/commuting-stress_n_3530124.html

„Eliminate driving stress” /The Meditation Shop/ − http://www.youtube.com/watch?v=YCJ2lMGbPbE

„Stress-free driving” /Dori Ricci/ − http://www.webmd.com/balance/video/stress-free-driving

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s