Nyomás alatt lazulni

Otthon végezhető, stresszoldó akupresszúra a test felső részén

Az egyik legegyszerűbb stresszoldási technikáhozSpa_stone nem kell más, mint a saját kezünk, vagy valaki más keze, valamint egy akupresszúrás ábra. Persze nem árt, ha békés hangulatot teremtünk az otthonunkban, veszünk egy nyugtató fürdőt, gyújtunk néhány gyertyát, mert ezek fokozhatják a relaxáló hatást, akárcsak a közben is végezhető aromaterápia, vagy ellazító légzőgyakorlat.

Az akupresszúra a kínai gyógyászat alapján határozza meg a kulcsfontosságú pontokat a testen, amelyek nyomásával, stimulálásával hathatunk a szervek és a szervezet egészének működésére. Meg lehet határozni, hogy melyek azok a pontok, amelyekben energetikailag különösen felhalmozódik a stressz – ezeket érdemes serkenteni. Nemcsak a káros stresszről van szó, hanem a pozitívról is, amely szintén nyomás alá helyezhet minket, hiszen alkalmazkodnunk kell változásokhoz, új körülményekhez! Mik az alapvető tanácsok az önmagunkon vagy családtagjainkon végzett akupresszúrához? Először is, próbáljuk meg minél pontosabban megtalálni a kezelendő helyet az ábra alapján. Jó, ha tudjuk, hogy az akupresszúrában a pontok keresésénél az igazi mértékegység mindig a kezelendő ember hüvelykujja. Legjobb, ha szimmetrikusan mindkét oldalon (a test jobb és bal oldalán is) kezeljük a pontokat. Nyomkodhatunk lassan, ritmikusan is a helyet, vagy folyamatosan is rajta tarthatjuk az ujjunkat, de ne körözzünk rajta, és ne masszírozzuk! Tartsuk meg a közepesen erős nyomást minél tovább, mert a stresszpontokon az oldás is mennyiségi alapon történik, ahogy a felhalmozódás is – vagyis minél többször és hosszabb ideig nyomjuk, annál erősebb hatást tudunk elérni. A stresszpontok stimulálása nemcsak a hétköznapi feszültség oldására alkalmazható, hanem szorongásos, illetve idegességből vagy kimerültségből eredő panaszok esetén is.

Ha bármilyen kellemetlenséget tapasztalunk, vagy nem vagyunk biztosak benne, hogy a megfelelő pontokat kezeljük, keressünk fel akupresszőrt vagy akupunktőrt! Bizonyos állapotok (pl. terhesség) vagy betegségek (pl. epilepszia, szívbetegség, hormon- és bőrbetegségek) esetén kérjük ki szakember tanácsát!

Lássuk az ábrát és a – sokszor lírai elnevezésű – stresszoldó pontokat (nagyításért kattintson a képre)!

Acupressure_points

GB 20: „Az Elme Kapui” – A koponya alapjánál találhatók, ott, ahol a nyaki csigolyák indulnak. Az agy energiakeringését rendezik, tudatunk tisztításában segítenek, nehéz döntések előtt rendet teremthetnek az elménkben, emellett harmonizálják az ébrenlétért és alvásért felelős agyterületeket. Olyan stresszes problémákon lendíthetnek át, amelyek fejfájással, migrénnel, álmatlansággal, fülcsengéssel, ingerlékenységgel, szédüléssel, szemfáradtsággal, toleranciagyengeséggel és magas vérnyomással járnak. Érdemes mindkét tenyerünket a fejünkre tenni kétoldalt, hogy a hüvelykujjainkkal tudjuk nyomni ezt a két pontot szimmetrikusan.

B 10: „A Mennyei Oszlopok” – A nyak két oldalán találhatók, a koponya alapja alatt egy hüvelykujjnyi távolságra, és egy hüvelykujjnyi szélességre a gerinc közepétől. Főleg olyan stresszes problémáknál kezelendők, amelyek váll- és nyakfájással, izommerevséggel járnak, hiszen ezek tovább fokozhatják az idegi és lelki stressz tüneteinek súlyosságát. Kedvezően hatnak a hormonális működésre is, mivel normalizálják a pajzsmirigy működését.

GB 21: „A Váll Kútjai” – A váll csúcsa fölött vannak, a nyak aljától hozzávetőleg két hüvelykujjnyival kijjebb. A csuklyásizmok által összegyűjtött stressz jelképezi mindazt, amit a tudatunkban és a lelkünkben is a „hátunkon kell cipelnünk”. Legkönnyebb az ellenkező oldali kezünkkel stimulálni a pontokat. Itt megengedett a masszírozás is, mert ahhoz, hogy a legfeszültebb, leggörcsösebb pontot megtaláljuk, először át kell nyomkodnunk a területet. Ezután a kar súlyát tartó izom alá szinte be kell nyúlnunk behajlított ujjainkkal, és így “felemelhető”, oldható a felgyülemlett teher és feszültség.

TW 15: „A Hármas Melegítő” vagy „A Mennyei Újjászületés” – A vállon, a nyak töve és a váll csúcs között félúton találhatók. Szintén a vállunkra nehezedő terheket, a felelősségből és megfelelési kényszerből adódó görcsöket és feszültségeket oldhatjuk velük. Segítenek megtalálni és megőrizni saját belső egyensúlyunkat, visszanyerni a kontrollt az életünk és a testünk fölött. Ezek a pontok (főleg néhány másik akupresszúrás ponttal együtt kezelve) a stresszből eredő immunrendszer-gyengülést is ellensúlyozzák. A stimuláláshoz hanyatt is fekhetünk, és két teniszlabdát tehetünk a vállunk alá, az érintett területre.

GV 24.5: „A Harmadik Szem” – Az orrnyereg fölött, a két szem között helyezkedik el. Kezelésével csillapítható a fájdalom, enyhíthető a depresszió, a krónikus fáradtság, az elme túlterheltsége, a hangulatingadozás, ugyanakkor serkenthető az intuíció. Az agyalapi mirigyre, azaz a hipofízisre gyakorol serkentő, harmonizáló hatást. Olyan mentális stressz csökkenthető vele, amely fejfájással, csalódottsággal, zavartsággal, döntésképtelenséggel jár. Szintén hatásos gyakorlat az, amikor a kezünket összetesszük, mintha imádkoznánk, és a mutató- illetve középső ujjainkkal nyomjuk ezt a területet – ezt a pózt összeköthetjük meditációval is. A keleti gyógyítók szerint spiritualitásunkat is fejleszthetjük ezzel a technikával.

CV 17: „A Nyugalom Tengere” – A bordák találkozásánál, a szív magasságában található pont, nagyjából a két mellbimbó közötti távolság felénél. Kezelése nemcsak az idegi feszültséget oldja, hanem az érzelmi blokkokat is, a kellemetlen érzelmi élményeket, megrázkódtatásokat. Csökkenti a szorongást, a pánikrohamokat, a poszttraumás stresszt. Stimulálása segít elmélyíteni a légzést, egyensúlyba hozza a testet és a lelket, így az érzelmi eredetű fizikai tüneteket is enyhíti. Normalizálja a különféle keringéseket (vér-, nyirok-, hormon-), segíti a sérülések, kezelések és műtétek utáni felépülést.

LU 1: „Középső Palota” – A mellkas felső részén található kétoldalt, a vállizom alatt. Meg kell keresnünk a kulcscsont vége alatti mélyedést, majd egy hüvelykujjnyival lejjebb kell mennünk. Kezelése olyankor segít, ha zavaró, lehangoló ürességet érzünk belül, kedvetlenséggel, levertséggel küzdünk, vagy értéktelennek érezzük magunkat. Komoly trauma, veszteség vagy gyász esetén válasszuk, amikor a visszafojtott vagy túlzottan elszabadult érzelmek hosszú távon további testi és lelki problémákat okozhatnak. Vitális energiánkat és az életre való motivációt segít visszanyerni.

CV 12: „Erőközpont” – Alulról a második borda magasságában, elől, középen található. Ha a kezünket (a hüvelykujj nélkül) a köldök fölé rakjuk keresztben, pont a mutatóujj fölé fog esni. Stimulálása olyan stressz esetén segít, ami főként emésztési panaszokkal jár: gyomorégés, gyomorfájás, savtúltengés, bélproblémák, hasmenés, székrekedés. Ezek hátterében a nem megfelelően kezelt agresszió áll, amely testi és lelki szinten is az emésztést, a hasznosítást, a kiválasztást és az elengedést akadályozza. Kezelésével megelőzhetjük, hogy a sok stressz miatt felgyülemlett agressziónk önmagunk ellen irányuljon.

.

Források:
http://acupressure.com/
http://self-acupressure.com/
http://www.healingtherapist.com/acupressure-points-self-treatment.htm

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s