Ujjnyi békesség

A legegyszerűbb relaxációs technikákhoz Maroknyi_bekeelegendő csak és kizárólag a kezünk vagy néhány ujjunk is, ha éppen úgy érezzük, kezd rajtunk eluralkodni a feszültség (és ennek most nincs semmilyen erotikus felhangja). Szinte minden ősi hagyományban, például a jógában is találhatunk jelzésértékű kéztartásokat és mozdulatokat, amelyeknek számunkra nagy jelentősége, akár komoly lelki hatása is lehet. Minél inkább rátalálunk a saját kis stresszoldó rituálénkra, és minél többször gyakoroljuk meggyőződéssel, annál hatékonyabbá válik idővel.

Mielőtt néhány szimpla trükköt sorra vennénk, szögezzük le, hogy a stressz-elsősegély legfontosabb pontja a figyelem tudatos irányítása semleges vagy pozitív dolgokra (elvonatkoztatás), a második lépés pedig a légzés rendezése. Ezek nélkül akármilyen pontot nyomunk vagy testtartást veszünk fel, nem leszünk képesek kilépni a feszült helyzetből. Az utóbbira egy hatékony módszer például a 3-6 szabály, amikor három másodpercig tart a belégzés, és hat másodpercig a kilégzés. Ezt jó pár percig végezzük. Nyugtató hatékonyságát fokozhatjuk a belégzés utáni és kilégzés utáni, rövid szünetek beiktatásával.

És melyek a kézzel végezhető rituálék?

“Om-kéztartás” – A jógában főleg a lótuszülésben végzett meditációknál szokás ezt a kéztartást felvenni. A mutató- és hüvelykujj begyét összeillesztjük (karikába), a többi ujjat lazán kinyújtjuk. Ha valakinek van már egy kis gyakorlata a jógában, a belső békét szimbolizáló “om” szót is mondhatja (“rezegtetheti”) hozzá.

Homlok-tarkó fogás – Elsősorban a kineziológiában használják stresszoldásra, nyugtatásra, amikor egy-egy blokk felszínre kerül, és elárasztják a pácienst az emlékek. Az egyik tenyerünket vízszintesen a homlokunkra, a másikat a tarkónkra helyezzük, és behunyjuk a szemünket. Ez a pozíció összerendezi a gondolatokat és az érzelmeket, harmóniát teremt a múlt és jövő, a valóság és az elképzelés között.

Söprés – Teszünk néhány olyan mozdulatot, mintha lesöpörnénk valamit a felsőtestünkről, a vállunktól kezdve a derekunkig. Mindent, ami idegesít, amit utálunk, odaképzelhetünk, mintha vizet söpörnénk le egy esőkabátról. Minél többször sikerül átéreznünk, hogy valóban megszabadulunk a nyomasztó gondolatoktól és érzésektől e mozdulatsor által, annál hatékonyabbá válik.

Orrgyök és harmadik szem – Ha a szemöldökünk között két ujjunk közé csippentjük az orrgyökünket és behunyjuk a szemünket, jelentősen enyhíthetjük agyunk túlterheltségét és az ebből eredő kimerültséget. Frissítő hatást is kifejt. Hasonló eredményt érhetünk el a két szemöldök közötti pont („harmadik szem”) nyomásával.

Ujjmasszázs – A reflexológia és az akupresszúra is több pontot javasol a testen a stressz gyors oldására. Ilyen például a kulcscsontok vonalának és környékének finom masszírozása, az ujjak (főleg a mutató-, hüvelyk- és kisujj) felső és középső ízületeinek nyomása két oldalról, valamint a hüvelykujj és a mutatóujj közötti lágy terület közepének nyomása, a két ujj tövének találkozásánál.

Tarkó és vállöv – Szintén az akupresszúrából és a masszázsból ismerjük a nyakunk hátsó részén és a hátunkon lévő pontokat és vonalakat, amelyeket három ujjal érdemes egyszerre stimulálni. Az egyik vonalpár a tarkónk tetején, a fejbiccentő izmok vonalában van, a másik a nyak aljától lefelé (annak meghosszabbításaként) kétoldalt, a nagy csuklyásizom tetején, a váll vonalában.

Érdekes lehet körbekérdezni rokonainkat, ismerőseinket, hogy nekik milyen pikk-pakk stresszoldó technikák váltak be, amelyekhez nem kell segédeszköz, legfeljebb a kezünk.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s