1. Stressz

Alapszint: Stresszkezelés

Ha úgy érezzük, a stressz kezd maga alá gyűrni bennünket, jobban tesszük, ha alaposabban megismerkedünk vele, mielőtt a túlhajszoltság komolyabb tüneteket vagy betegségeket okoz. A stressz a szervezet reakciója bármilyen külső vagy belső változásra. Célja az alkalmazkodás a megváltozott körülményekhez: riadókészültségbe helyezkedünk, és az ösztöneink megpróbálják eldönteni, hogy harcoljunk vagy meneküljünk. Sokaknál, akik érzékenyebbek a káros stresszhatásokra, illetve nem tudják jól kezelni, ezért hagyják halmozódni, súlyosabb testi vagy lelki stresszbetegségek is kialakulhatnak.

A stressz tünetei

A következő táblázat négy alapvető csoportra osztja a súlyosbodott stresszes állapotra figyelmeztető tüneteket: testi, érzelmi, mentális és viselkedésbeli jelekre. Amikor már mind a négy szinten jelentkeznek az alább ismertetett jelek, a rosszul kezelt, túlzott vagy krónikus stressz megkezdte komoly aknamunkáját a szervezetben. Ha önmagunkon vagy másokon felismerjük ezeket, már félig nyert ügyünk van. A tudatosítás után ugyanis jobban odafigyelhetünk a belső béke, erő és harmónia visszanyerésére.

(Hargreaves alapján)

Milyen betegségek fakadhatnak a krónikus stresszből?

  • Szív- és érrendszeri betegségek
  • Emésztőrendszeri betegségek
  • Étkezési rendellenességek
  • Immunológiai kórképek (fertőzések, allergiák)
  • Daganatos betegségek
  • Bőrbetegségek
  • Légzőszervi betegségek
  • Mozgásszervi betegségek
  • A nemi működés zavarai
  • Görcsök, pszichés betegségek (szorongás, depresszió, szenvedélybetegségek)

(Valló-Nemes alapján)

TESZT: Mennyire vagyok stresszes?

További tesztek:

Mennyire vannak szorongásos tüneteim?

Mennyire vannak depressziós tüneteim?

.

Hatékony módszerek és eszközök a stresszel való megküzdéshez

Ha a káros stressz és a túlhajszoltság komolyan rontja az életminőségünket, vagy egy-egy betegség is kezd már megmutatkozni, érdemes pszichiáter, pszichológus, kineziológus vagy természetgyógyász segítségét kérni. Hagyományos és alternatív módszerek széles tárháza áll rendelkezésünkre a belső egyensúlyunk visszaállításához. Emellett saját magunk is sokat tehetünk a harmónia visszanyeréséért, külső és belső eszközökkel egyaránt.

Tanácsok az önálló életmódváltáshoz

Vannak olyan feszültségcsökkentő módszerek is, amelyekhez sem orvos, sem természetgyógyász segítségére nincs szükségünk, mert önmagunk is könnyen alkalmazhatjuk otthon. Ilyenek a következők:

1. Légzőgyakorlatok

2. Kiegyensúlyozott táplálkozás

3. Rendszeres mozgás

4. Önmasszázs, akupresszúra

5. Hangok és kéztartások kombinációja

6. Illóolajok alkalmazása

7. Gyógynövények

8. Színterápia

9. Harmonikus lakókörnyezet kialakítása

10. Az alvás minőségének javítása

..

Önálló stresszkezelés

A pszichoterápiát végző szakemberek többnyire elemző, feltáró, relaxációs, szimbólumterápiás és átstrukturáló módszereket alkalmaznak. Látványos eredményt lehet elérni pszichoedukációs technikákkal, amelyek segítenek tudatosítani a páciensben, milyen hatással vannak a stresszt kiváltó ingerek és a stresszkezelő módszerek a fizikai-pszichés és szociális működésre. Egyre több szakember használja a kognitív viselkedésterápiát is, amely a káros hatású (maladaptív) gondolatokat, érzéseket, hiedelmeket és szokásokat korrigálja egy reális alternatíva behelyettesítésével.

Azonban nemcsak szakember segítségével, hanem önállóan is sokat tehetünk azért, hogy hibás stresszkezelési szokásainkat átalakítsuk. Ehhez többek között a következő lépésekre van szükség:

    • az önismeret elmélyítése (felismerni a hátráltató, feszültség-gerjesztő vonásokat, szokásokat)
    • az életutunk és élethelyzeteink átgondolása, elemzése (milyen stresszhelyzet okozott nekünk túlzott feszültséget)
    • a stresszre adott hibás reakcióink tudatosítása
    • a megfelelő stresszkezelési módszerek megtanulása
.

A túlhajszolt szervezet és idegrendszer feszültségét hatékonyan oldja a relaxáció. Emellett fontos az egészséges életforma kialakítása. Súlyosabb esetekben, amikor komolyabban romlik az életminőség, pszichiáter, pszichológus vagy természetgyógyász segítségére is szükség lehet. A meditáció szintén sokat segíthet, mert megtanítja a belső csend és nyugalom állapotát, és mélyebb önismeretet ad. A stressz részben a saját negatív gondolkodásunk, hiedelmeink miatt boríthatja fel tartósan a belső egyensúlyunkat. Ilyenkor szükség van pozitív önprogramozásra is.

További ajánlott cikk: A stressz-elsősegély három lépése: 1. Odafigyelés, 2. Felismerés, 3. Megelőzés

.

További érdekes és hasznos információk az Andalodó könyvben!

Többek között:

Mekkora esélyem van stresszes betegségekre?

Mik a túlhajszoltság első figyelmeztető tünetei?

Mennyire vannak szorongásos és depressziós tüneteim?

Konkrét tippek az önálló feszültségoldáshoz: légzőgyakorlatok, étrendi tippek, mozgásgyakorlatok (jóga, tai chi, chi-kung gyakorlatok részletes leírásaival + képekkel), önmasszázs, hangok+ujjtartások, illóolajok, gyógynövények, színterápia, lakás-átrendezés, az alvás minőségének javítása.

– Tanácsok a szemléletváltáshoz, a belső átalakuláshoz.

– A stresszcsökkentő viselkedés

A betegségek szimbolikája – milyen stressz bújik meg mögöttük?

ITT MEGRENDELHETŐ!

Reklámok