A tanult optimizmus

A honlap legnépszerűbb cikke jó ideje a „Tanult tehetetlenség”; az ellentétéről azonban még nem esett szó: a tanult optimizmusról. Ezt a jelenséget ugyanúgy a pozitív pszichológia egyik atyja, Martin Seligman fedezte fel, akárcsak a tanult tehetetlenséget (sőt könyvet is írt róla − Learned Optimism, New York, NY: Pocket Books, 1998.). Ahogy a neve is sugallja, ez is tanult mintákból alakul ki, illetve tanulható és fejleszthető – ami nagyon jó hír lehet azoknak, akik a tanult tehetetlenség miatt úgy érzik, nem tehetnek semmit életük javítása érdekében.

A tanult tehetetlenség azt jelenti, hogy a múltbeli kudarcokból és sérelmekből egy gondolkodási, érzelmi és viselkedésbeli mintát gyártunk magunknak, amit – gyakran önbeteljesítő – jóslatként a jövőre is kivetítünk, és így egyre rosszabb állapotba sodorjuk magunkat. A negatív sémák állandó belső feszültséget, veszélyérzetet, szorongást váltanak ki, a veszteségekre való összpontosítás folyamatos lehangoltságot eredményezhet, a régi sérelmek őrizgetése és a negatív elvárások haragra gerjesztenek. A pesszimizmus és a tehetetlenség érzése egy-egy életterületről (állás elvesztése, anyagi csőd, gyász) szétterjedhet az egész életünkre. Pál Ferenc atya szokott mesélni egy történetet, amely remekül illusztrálja a jelenséget. Egy hajléktalanszállón dolgozott, ahol segítettek ruhaadományokat válogatni a hajléktalanoknak. Az egyikük talált egy remek állapotban lévő nadrágot, amelyet mintha pontosan őrá szabtak volna, csak éppen gomb nem volt rajta. Ennek láttán nagyot sóhajtott, és közölte: „Sajnos ez a nadrág nem lesz jó. Nincs rajta gomb!” Fel sem merült a gondolatai között, hogy rá is lehetne varrni egy gombot. Mindez talán mulatságosnak tűnik elsőre, de sokan sokféle helyzetben reagálunk hasonlóan.

Egy érme két oldala

A tanult optimizmus azt jelenti, hogy vitába szállunk a túlburjánzó negatív gondolatainkkal, realistább szemléletet alakítunk ki, és helyet hagyunk az optimizmusnak is. Ahogy Winston Churchill mondta: “Egy pesszimista minden lehetőségben látja a nehézséget; egy optimista minden nehézségben meglátja a lehetőséget.” A tanult optimizmus fejlesztésével önmagunkat is reálisabban láthatjuk, és így hatékonyabb terveket dolgozhatunk ki a jövőre vonatkozóan. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy önmagunk állandó fenyegetése helyett megajándékozzuk magunkat egy örömtelibb élet lehetőségével. Az öröm képességének megerősítése egy önmagunkra visszaható folyamat, amely nemcsak a lelki, hanem a fizikai egészségünket is javítja. A tanult optimizmus nem azonos azzal, hogy ingatag alapokon álló, pozitív parancsokat adunk magunknak („Minden nap egyre jobban érzem magam”), hanem a pozitív tényekre való összpontosítást, a pozitívumok mellett való kitartást, a bizakodást jelenti. Egyfajta utat ad a céljaink felé, térképet ahhoz, hogy miként kerülhetjük el a csapdákat, akadályokat. Ezenfelül megtanít máshogy értelmezni, értékelni a dolgokat.

Optimizmus, pesszimizmus, egészség és életút

Az optimista átmenetinek tartja a nehézségeket, a pesszimista állandónak vagy rendszeresen visszatérőnek. Az optimista esetleges és konkrét akadályokat lát, a pesszimista szemében mindent átszőnek a nehézségek (sőt összefognak ellene). Az optimista látja a véletlenszerű külső tényezők fontosságát, a pesszimista magát hibáztatja, vagy külső ellenségképeket gyárt.

Akikben erős a tanult optimizmus, a pozitív pszichológia felmérései szerint ellenállóbbak a fertőző betegségekkel szemben, illetve a középkortól jelentkező krónikus betegségekkel szemben. Az egyik tesztben 96 férfit vizsgáltak, akik 1980-ban kapták az első szívinfarktusukat, és úgy találták, hogy a rákövetkező 8 éven belül a legpesszimistábbaknál 16-ból 15 ember halt meg egy újabb szívrohamban, a legoptimistábbak közül viszont csak 16-ból 5 ember. Seligman felmérései szerint az optimisták nemcsak a továbbtanulásban és a karrierjükben, hanem egészségi állapotukat és életük hosszát tekintve is előnyben vannak.

Az optimizmus önmagában még nem elég, mivel Seligman szerint léteznek „dinamikus” és „passzív” optimisták is. A dinamikus megteremti és keresi a lehetőségeket, a passzív egyszerűen csak hisz (vagy hinni akar) a jóban, és kívülről várja a kezdeményezést, a segítséget. Az utóbbi típus természetesen hamarabb lesz áldozata a tanult tehetetlenségnek egy nehéz élethelyzetben, hiszen befolyásolhatóbb a külső körülmények által, és kevésbé észleli előre az akadályokat. Ha szimplán csak az örömre és élvezetre törekszünk, még könnyen kiszolgáltatottak maradhatunk. A valódi tanult optimizmus, amiből a dinamikus optimisták táplálkoznak, önvizsgálatot, önfejlesztést és gyakorlást igényel. Fontos kifejleszteni azt a képességet, hogy a pozitív gondolatokból tettek legyenek, a szép elméletekből valóság, a gondolkodásmintából viselkedésminta.

Hogyan fejleszthető?

Kétféle gyakorlattal is könnyedén és egyszerűen mélyíthetjük a tanult optimizmust. Mindkettő abból áll, hogy naponta 20 percet szánunk írásra:

A, Írjuk le naponta 20 percen keresztül, hogy kinek miért vagyunk hálásak, vagy minden nap csak egy embert válasszunk ki, és az iránta érzett hálánkról írjuk 20 percig.
B, Írjuk le minden nap 20 percen keresztül, hogy milyen lehetőségeink vannak a jövőben valamilyen pozitív dolog elérésére, milyen ajtók állnak nyitva előttünk.

A pozitív pszichológia kísérletei szerint több héten át végezve mindkét fajta gyakorlat képes megszüntetni a tanult tehetetlenség ördögi körét, és megerősíteni a tanult optimizmust.

.

Inspiráció és ajánlott oldalak:

http://en.wikipedia.org/wiki/Learned_optimism

http://transformationalchange.pbworks.com/w/page/35954423/Practice%20of%20Learned%20Optimism%20%22T%22%20Class%20Wiki

http://atv.hu/cikk/20100910_hogyan_gyozzuk_le_a_depressziot_szorongast?source=hirkereso

http://improveyoureq.blogspot.com/2009/08/i-am-optimist-winston-churchill.html

Pál Ferenc előadásai – http://www.palferi.hu2004.12.07-től 2005.01.11-ig

Reklámok

2 responses to “A tanult optimizmus

  1. Én örülnék napi két perc írásnak is.

  2. Akit érdekel a téma bővebben, kattintson a http://www.optimistaklub.hu weboldalunkra és szívja magába a friss és mindig pozitív fuvallatot. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s