Íz és lelkierő

Stresszoldó hatású fűszerek

Az a kellemes, melengető érzés, amit egy-egy különleges, fűszeres étel elfogyasztása után érzünk, nemcsak a fűszerek ízének köszönhető, hanem az anyagcsere-serkentő tulajdonságaiknak is, valamint számos egyéb, hasznos élettani hatásuknak. Kevesen tudják, hogy minden ételcsoport közül a fűszerek tartalmazzák a legtöbb antioxidáns hatású tápanyagot. „Fűszerek” alatt nemcsak az egzotikus, szárított növényi részeket értjük, hanem azokat a könnyebben beszerezhető növényeket is, amelyeket frissen szoktunk szórni az ételeinkre. Az antioxidánsokra szervezetünknek és idegrendszerünknek azért van szüksége, hogy a különféle károsodással, sorvadással járó betegségeket kiváltó szabadgyököket megkössék. A stresszbetegségek hátterében is nagyon gyakran a túlszaporodott szabadgyökök állnak. Az American Journal of Clinical Nutrition folyóirat 2006-ban közzétett tanulmánya szerint minden étel közül a szegfűszeg, az oregánó, a gyömbér, a kurkuma és a fahéj tartalmazza a legtöbb antioxidánst, egyes gyümölcsöknél is többet.

Egy dél-afrikai táplálkozás-szakértő, Dr. Keith Scott csaknem harmincévnyi ide vonatkozó kutatásából vonta le a következtetést, hogy léteznek kifejezetten stresszoldó hatású fűszerek is. Pontosabban olyan fűszerek, amelyek jótékonyabban hatnak testi-lelki állapotunkra, mint a megszokott fűszereink (só, bors, fűszerkeverékek). Dr. Scott megjelölt pár fűszert, amelyek az általa dokumentált vizsgálatok szerint közvetlenül úgy hatnak az idegrendszerre és az agyműködésre, hogy enyhítik a káros stressz szintjét és a neurológiai rendellenességek tüneteit. Ezek a fűszerek a kutató szerint pozitív hatással vannak az olyan idegrendszeri zavarokra, mint a szorongás, pánik, depresszió és a különféle stressz-szindrómák.

A négy csodafűszer Dr. Scott klinikai – azaz a szabályoknak megfelelően kettős vak, illetve placebo-kontrollált – vizsgálatai szerint a következő:

1. Sáfrány − Évtizedek óta használják az arab gyógyászatban, és az utóbbi évtizedekben több nyugati kutatás eredménye is alátámasztotta, hogy ez a sárga fűszer hatásosan enyhíti a szorongásos és depressziós tüneteket. Főként hús- és halételekhez szokás használni, de rizs ízesítéséhez is.

2. Csili – Szintén hangulatjavító hatása a legerősebb. A kutatások szerint endorfinok felszabadításával fejti ki hatását, amelyek aztán a dopamin termelődését is fokozzák, és így enyhíthetik a szorongást és a depressziót. Manapság már nemcsak húsokhoz, mártásokhoz, levesekhez és ragukhoz, hanem édességekbe is alkalmazzák.

3. Zsálya – Nemcsak a szorongást enyhítheti és a hangulatot javíthatja, hanem az emlékezőképességre is serkentő hatást gyakorolhat. Sertésből, szárnyasokból és vadhúsból készült ételekhez ajánlható.

4. Kardamóm – Indiában az ájurvedikus gyógyászat már évezredek óta alkalmazza a kardamómot, és az idegrendszerre gyakorolt biokémiai hatásai a fentiekkel megegyeznek. Főleg távol-keleti receptekben fordul elő, de sokan a mézeskalácsba is belerakják, sőt a Közel-Keleten a kávét is ízesítik vele.

A hatóanyagok még inkább segíthetnek, ha kombináljuk ezeket a fűszereket. Minél változatosabban fűszerezzük ételeinket, annál változatosabb pozitív hatások érik agyműködésünket, és annál inkább felvértezhetjük magunkat a mindennapi stresszel szemben. A hamarosan beköszöntő ünnepek például remek alkalmat nyújtanak a fűszerpárosítások kipróbálására!

.

Dr. Keith Scott weboldala: www.medicinal-herbs-and-spices.com

A fűszerek felhasználásáról: http://www.mindmegette.hu/fuszerek-es-etelek-12556

Egyéb ajánlott oldalak:

http://www.positivearticles.com/Article/Spices—Antioxidants-and-Oxidative-Stress—Facts-and-Fiction/11227 (Keith Scott cikke)

http://www.isagenixhealth.net/blog/2011/08/11/spice-meals-up-with-turmeric-and-cinnamon-to-fight-oxidative-stress/

http://www.stopstressingnow.com/2010/01/spices-stabilize-stress/

http://www.healthcastle.com/herbs-and-spices-help-de-stress

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s