Pipák és keresztek

Avagy gyors önellenőrző teszt a stressz méréséhez

Ne becsüljük le a negatív stresszhatásokat, főlegStressz-teszt ha konokul tartják magukat! Ha csak egy-egy lenne, legyinthetnénk rá, ám bizonyos tünetek együttes jelenléte komoly következményekkel is járhat. Egy fejfájás például megszokott dolog lehet egy fárasztó munkanap után vagy front közeledtével, ám ha például magas vérnyomással vagy magas vércukorértékkel kombinálódik, akár súlyos állapotba is kerülhetünk miatta! Zsúfolt napjainkban nagy hasznát vehetjük egy egyszerű listának (“checklistnek”), amely időről időre megmutatja, milyen állapotban vagyunk. Olyan ez, mint a repülőgépeknél a jármű és a berendezések ellenőrzése felszállás előtt.

A British Heart Foundation (BHF) kutatói szerint egyre több bizonyíték van arra, hogy a stressz fontos rizikó a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában – de éppúgy találhatunk bizonyítékokat a stressz és az emésztési zavarok, pszichés zavarok, bőrbetegségek, illetve immunrendszeri problémák között. A BHF adta ki a 23 pontból álló listát, amellyel ellenőrizhetjük, mennyire veszélyeztet minket egy-egy komolyabb stresszbetegség. Legyünk tudatosak abban, hogy hol tartunk a stressz-skálán! A túlzott mértékű káros stressz esetén ugyanúgy elsősegélyre van szükség, mint fizikai sérülések esetén. Sürgősen alakítanunk kell életmódunkon, életünk keretein, és természetesen a saját felfogásunkon is. Fejlesztenünk kell azt, ahogy a stresszt befogadjuk, feldolgozzuk és ellensúlyozzuk, és ehhez elsőrangú segítség lehet − többek között − a relaxáció és meditáció.

Az alábbi lista arra való, hogy végigolvassuk és kipipáljuk azokat a stressztüneteket, amelyeket tartósan vagy rendszeresen észlelünk saját magunkon. A többihez tegyünk egy keresztet. Ha a 23-ból legalább 5-nél látunk pipát, akkor tudatosan foglalkoznunk kell az életünkben jelen lévő káros stressz ellensúlyozásával.

– Izzadás vagy remegés

– Szapora szívverés, erős szívdobogás-érzés

– A WC gyakoribb látogatása

– Gyomortáji fájdalmak, émelygés

– Szájszárazság

– Kimerültség

– Furcsa vagy ok nélküli fájdalmak, görcsök

– Gyakoribb cigarettázás vagy alkoholfogyasztás

– Rosszullétig erőltetett munka

– Fejfájás

– A szabadidő hiánya

– Ingerlékenység, harag

– A tehetetlenség érzése

– Az étvágy vagy a szexuális vágy jelentős csökkenése

– Túl kevés vagy túl sok evés

– A humorérzék gyengülése vagy elvesztése

– A külső megjelenés elhanyagolása

– Az emberek iránti érdektelenség, elszigetelődés

– Értelmetlenség, céltalanság érzése

– Túlzott érzékenység, gyakori sírás

– Feledékenység, szórakozottság

– Energiahiány, fáradékonyság

– Alvásproblémák: elalvási nehézség, hajnali ébredés, felszínes alvás

.

Forrás:

http://www.baylor.edu/content/services/document.php/183434.pdf

http://www.embranch.org/pdfs/SSC.pdf

http://www.dailymail.co.uk/health/article-300527/The-signs-stress.html

.

Az Andalodó további oldalai a stressz teszteléséről és kezeléséről:

https://andalodo.hu/stressz/stressz-elsosegely/

https://andalodo.hu/stressz/stressz-teszt/

https://andalodo.hu/relaxacio/bosszusag-helyett-a-nyugalom-hullama/

https://andalodo.hu/onprogramozas/mereg-es-ellenmereg/

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s