Szakadó cérnák

Újabb nagyon gyakori keresőszó, amivel megtalálnak: „idegkimerültség”. Magam sem voltam egészen tisztában vele, hogy mit jelent, ezért utánanéztem. Az internetes források szerint ilyen kórkép (ill. betegség) hivatalosan nem létezik, ahogy súlyosabb formája, az „idegösszeomlás” vagy „idegösszeroppanás” sem. Mégis sokan gyanakodhatnak rá, hogy ettől szenvednek, ha ilyen gyakran kutatnak utána a világhálón.

Az idegkimerültséget nyilván nem kell szó szerint venni, vagyis az idegek nem merülnek ki, csak a krónikus fáradtság, a kiégés (burnout) szindróma vagy egy-egy trauma miatt érezhetjük úgy, hogy az idegrendszerünk felmondta a szolgálatot. Természetesen ez is egyéni adottságok, hajlamok, illetve múltból hozott minták függvénye; van, aki az extrém igénybevételtől sem borul ki, és van, akinél kevesebb is elég az összeomláshoz. Előfordulhat, hogy a helytelen életmód váltja ki a tüneteket. Az állandó feszültség hosszú távon csökkentheti az idegrendszer fittségét, ellenálló képességét, és ennek talaján kialakulhat az idegkimerültség. Tulajdonképpen egy szélsőségesen negatív, káros stresszes állapotról van szó, ami már komolyan veszélyezteti az egészséget. A figyelmeztető jelek között szerepelhetnek pszichológiai tünetek (idegesség, kedélyhullámzás, fóbiák, evési zavarok, alvászavarok) és neurológiai szindrómák (fejfájás, ájulás). Keringési és szívpanaszok is előfordulhatnak. Könnyen érintett lehet az immunrendszer is, és emiatt az ember fokozottan ki van téve a fertőzéseknek, hevesebb allergiás reakciókat produkálhat, stb. Főleg nőknél vehető észre hormonális zavar, a ciklus felborulásában. Férfiaknál a szexuális zavar lehet egy vészjelzés. A kezelésben a pihenés és feltöltődés természetesen alapvető fontosságú, de a szokványos mennyiségű kikapcsolódás általában nem elég. Hiába alussza át az ember az éjszakát vagy heverészik egész hétvégén, a fáradtság, idegesség érzése megmarad. Éppen ezért az egész életmódot és szemléletmódot át kell alakítani, leginkább valamilyen szakember segítségével.

Mit tehetünk, hogy elkerüljük az idegkimerültséget?

  • Zárjuk ki az egyéb betegségek lehetőségét, amelyek hasonló tüneteket okozhatnak! Ilyenek a következők: hormonális zavarok, veseproblémák, mellékvesegondok, májbetegség, pszichoszomatikus betegségek, Lyme-kór, fybromyalgia, pajzsmirigy-megbetegedés, hepatitis C, daganatok, AIDS.
  • Iktassunk be tudatos stresszkezelési lépéseket! Ilyenek lehetnek: légzőgyakorlatok, mozgás, hobbi, kirándulás, relaxáció, meditáció, önprogramozás stb. Próbáljuk ezeket választani káros szenvedélyek helyett!
  • Legyünk tudatában annak, mennyit bírunk, szemléljük reálisan képességeinket, lehetőségeinket, határainkat!
  • Szervezzük meg az életünket! Készítsünk személyre szabott, egészséges napirendet, amihez tartjuk is magunkat!
  • Ha nem tudjuk megoldani magánéleti vagy munkahelyi konfliktusainkat, vagy nem tudjuk feldolgozni, ami velünk történt/történik, kérjünk segítséget szakembertől!
  • Járjunk utána, mik azok a saját tulajdonságaink, szokásaink és hiedelmeink, amelyek fokozottan hajlamossá tesznek minket a pszichés panaszokra. Ismerjük fel, hogy hibás stresszkezelési stratégiáink vannak, majd igyekezzünk korrigálni őket!
  • Kerüljük a felesleges mérgelődést, ne reagáljunk túl hevesen a minket ért hatásokra!
  • Zárjuk ki az életünkből azt, ami nem ránk vonatkozik!
  • Fejlesszük magabiztosságunkat, pl. tanuljunk meg nemet mondani!
  • Legyünk egy kicsit önzők magunkhoz, mert másképpen nem tudunk igazán lazítani és feltöltődni!
  • Fejlesszük szociális képességeinket, szerezzünk barátokat, járjunk közösségbe, és ne hagyjuk ellaposodni régi baráti kapcsolatainkat!
  • Tanuljunk valami újdonságot, merüljünk bele olyan tevékenységbe, ami nagyon más a megszokott tennivalóinktól, így kikapcsolódást nyújt! Rendszerint az alkotó hobbik tartoznak ide.

.

Inspiráció és ajánlott irodalom:

http://donna.hu/cikk/Az-idegkimerultseg/1415

http://www.lelkititkaink.hu/burnout.html

http://www.emedicinehealth.com/chronic_fatigue_syndrome/article_em.htm

Reklámok

7 responses to “Szakadó cérnák

  1. …biztos, hogy igaz, hogy számít a “hozott anya vagy minta” Anyám folyton fáradt volt, legalábbis gyakran hangoztatta. Most, hogy elértem bizonyos kort, sokszor iszonyúan fáradtnak érzem magam, de ha valamit nagy kedvvel csinálok, eltűnik a fáradság…akkor hogy is van? mégsem vagyok fáradt, csak úgy érzem annak kell lennem,,,

  2. Hát igen, mint tudjuk, a forgatókönyvünk nagy részét magunk írjuk, tudattalanul. Nagyon jó, ha – akárcsak a Te esetedben – időben kiderül, mert lehet korrigálni. Valóban létezik ez az “állandóan fáradt vagyok” típusú élet-forgatókönyv is (meg persze az ellenkezője is, a “soha semmi bajom” című fedősztori). Mégsem minden “folyton fáradt” ember jut el az összeomlásig – szerencsére -, mert belül valójában nem annyira fáradt és gyenge. Lehet, hogy az idegkimerültség inkább olyanokat veszélyeztet, akik szó nélkül tűrik a túlzott terhelést is, soha nem panaszkodnak, de nem is pihennek, aztán egyszer csak jönnek a figyelmeztetések (?).

  3. Csaba
    Én is csak sodródok az árral. Valószínűleg Évi is és nem akar vagy nincs ereje ahhoz hogy fordítson saját sorsán. Ez a kilátástalan jövő ami most van az országban az is befolyásolja szerintem a lelki állapotunkat.
    A munkánk gyümölcse nem édes hanem savanyú.Nem találunk örömet az életben. Ha meg van rá lehetőség inkább elszalasszuk mert túl sokba kerül. Azon próbálunk spórolni hogy nem megyünk nyaralni,kirándulni és egyéb szabadidős tevékenységekre nem költünk. Helyette inkább még több munkát és ezáltal stresszt viszünk az életünkbe, a több pénz és a jobb lét reményébe. Én a saját bőrömön tapasztalom hogy én már nagyon a végén járok. csak vonszolom magam. Nem tudom mikor kapok egy idegösszeomlást. Tizenöt éve vezetek egy vállalkozást de úgy hogy a vezetés mellett ugyan úgy dolgozom fizikai munkát mint az alkalmazottam. Este még árajánlatokat gyártok, vagy munkát megyek felmérni. A családom egy darabig elnézte de már a házas életem is tönkre ment, több tényező miatt. Most ott jár a dolog hogy a vállalkozás se úgy megy pénzügyi problémák vannak, lassan viszi a házat a bank, válok a feleségemtől. És az a legszörnyűbb hogy én ezt egy szem rebbenés nélkül hagyom had történjem meg.Nem érzem a dolgok súlyosságát. Hagyom hogy amit felépítettem sok éven keresztül hagy vesszen. Úgy érzem teljesen kiégtem.Nem tudom mit kezdjek magammal. Már egyszer elmentem a körzeti orvoshoz mondtam neki hogy valami nem stimmel velem, depressziós vagyok. Nem úgy pörög az agyam. De csak legyintett hogy ha ezt így reálisan látom akkor nincs nekem semmi bajom csak be beszélem magamnak. Pedig úgy érzem magam mint egy tuskó. Semmi érzelem. Lehet hogy kizártam magamból minden féle érzelmet, mert ugyan is volt egy megcsalás is évekkel ezelőtt. Ez után elvesztettem a célomat.
    Kérem segítsen!!!

  4. Kedves Csaba!
    Nagyon fontos, hogy mindezt sikerült kiírnia magából. Igen, ahogy a körzeti orvos mondta, reálisan látja a helyzetét – már hogyne látná, hiszen nem az elméjével van gond! A lelki-idegi működését zavarta meg a túlzott mértékű (külső-belső) stressz, amit már nem tud megfelelően kezelni. Attól viszont, hogy reálisan látja önmagát, még lehet szüksége segítségre. Az, aki külső szemlélőként elbagatellizálja az Ön problémáját, később nem fog felelősséget vállalni a saját véleményéért, csak széttárja a kezét. Ez az Ön élete, Önről szól. Ha Ön úgy érzi, hogy baj van, akkor baj van. Ha nem megfelelő az életminősége, akkor segítséget kell keresni, és nagyon jól teszi, ha nem káros szenvedélyekkel és egyéb látszatmegoldásokkal fedi el a problémát, hanem az igazi változás lehetőségét keresi. Első lépésben szerintem döntsön úgy, hogy tisztába jön önmagával, a megszokott körülmények és különféle illúziók nélkül. Vonuljon el valahova egy hétvégére. Ha nem száll ki a mókuskerékből, nem fog rálátni kívülről, hogy miben él. Lehet, hogy ha kettesben marad önmagával, kiderül: tényleg nincs ereje változtatni, nincsenek vágyai, céljai, maga sem tudja, milyen életet szeretne élni. Ez esetben valóban segítségre lenne szüksége, mert ez tényleg lehet a depresszió egyik tünete. Az azonban mellékes, hogy minek nevezzük a tünetet vagy a kórt; itt Önt, mint egységes emberi lényt kell tekinteni – akinek az egysége felborult. Keressen olyan pszichológust, aki többféle módszerrel dolgozik (pl. kognitív terápia, csoportterápia), vagy egy olyan központot, ahol többféle szakember dolgozik egy fedél alatt (orvos, pszichológus, életmód-tanácsadó, természetgyógyász). Nemsokára fel fogok tüntetni itt, a honlapon olyan elérhetőségeket, akiket érdemes felkeresni. Ehhez egy kis türelmet kérek még.
    Üdv,
    HM

  5. Kedves HeiMó!

    Köszönöm a gyors válaszát. Az igazat megvallva annak örültem volna jobban hogy ha azt válaszolja hogy ez a tünet nálam egy kis kedélyállapot javítóval rendbe tehető. Még annyit fűznék az első levelemhez hogy állandóan az jár mostanában a fejembe hogy külföldön kellene munkát vállalni. Változtatni kéne a mostani helyzetemen. És még az is a problémám ami lehet hogy már betegesnek tűnik, keresem a másik felem.Az az a páromat. Tizenöt évig éltem házasságban. Mintha elvonási tüneteim lennének. Ezeket a gondolatokat mint ha egy belső hang mondaná folyamatosan. Ez most számomra egy megérzés vagy kezdek becsavarodni azért gondolom ezt.
    Úgy érzem totál káosz vagyok. Fogalmam sincs hogy mászok ki ebből.
    Nem tudom fog-e velem foglalkozni egy pszichológus ha nincs a háziorvosomtól beutaló. Még egy kérdésem lenne ha szabad az idejét rabolnom. Lehet hogy most hülyének fog tartani,hallottam olyanról hogy mesterséges altatás. Több hétig altatják a pácienst aki szintén az ideg összeroppanás határán volt és mély depresszióval kezelték. Állítólag az ember ilyenkor feltudja dolgozni azt a sok stresszt ami ez idáig megélt,átélt. És miután fel ébred, mintha kicserélték volna. mint amikor újra indítunk egy számítógépet miután a programok összeakadtak,lefagytak. Mi a véleménye erről? Ez ha használ kipróbálnám.

    Üvd: Csaba 🙂

  6. Kedves Csaba!
    Félreértett, én nem azt írtam, hogy súlyos állapotban van. Azt írtam, hogy ha Ön úgy érzi, hogy baj van, akkor baj van. Ha komolyan romlott az életminősége, akkor segítségre van szükség. (Márpedig ha úgy érzi, az idegösszeomlás határán van, az szerintem nem nevezhető jó életminőségnek.) Lehet, hogy kis kedélyjavítóval helyrehozható, vagy talán még az sem kell. Ezt viszont szakembernek kell megállapítania, alapos vizsgálat után.
    Teljesen érthető, ha külföldön próbálna szerencsét, és az is, ha keresi a másik felét egy hosszú kapcsolat után. Ilyen tekintetben csak annyit kell tudatosítania Magában, hogy az alapproblémát (t.i. hogy nem érzi jól magát a bőrében, túlhajszolt és ideges) ezek a külső változtatások nem feltétlenül vagy nem hosszú távon fogják megoldani, mert a legfontosabb, hogy Ön megtanulja jól kezelni a stresszt. A társ és a külföld nem óvja meg attól, hogy váratlan fordulatok vagy traumák érjék az életében, vagy egy újabb túlhajszolt időszak jöjjön. Mindnyájunknak állandóan tanulnunk kell a számunkra legjobb stresszkezelési technikákat. Én csak néhány módszert mutatok be a sok közül.
    Ami az altatásos terápiát illeti, ez egy összetett orvosi (pszichiátriai) kezeléssorozat része lehet, arra szakosodott intézményben.
    Pszichológus beutaló nélkül is, magánúton is foglalkozhat Önnel. Sajnos tb-keretek között ez nem igazán megoldott ma M.o-on; túl nagy az igény, ellenben túl kevés és túlterhelt a szakember. A pszichoterápiának az az előnye, hogy Önt erősíti meg, és segít feldolgozni, amit átélt. Ön aktív szereplője a folyamatnak, sőt visszanyeri az irányítást az élete fölött.
    Üdvözlettel,
    H. Mónika

  7. Kedves HeiMó!
    Köszönöm a segítséget. Mindenre megkaptam a választ. Most már úgy gondolom amíg nem tudom önmagamat rendbe tenni nincs értelme elmenekülni az ismeretlenbe. És szeretni se fogok tudni őszintén senkit amíg én nem szeretem saját magamat. Valamilyen irányba elindulok.
    Köszönöm még egyszer hogy ennyi időt fordított rám.

    Üdvözlettel: Csaba

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s