Testtudatosság

Ezen a blogon általában a lelki és szellemi módszerekről esik szó, a test fontosságáról sokkal ritkábban. Még a meditációk, relaxációk és mozgásgyakorlatok is rendszerint az elmétől a test felé haladnak, mintha a testünk csak egy másodlagos, passzív, alávetett szereplő lenne az irányító tudat mellett – holott a test aktívabbá tételével és tudatosításával a lelkünkre és szellemünkre is pozitívan hathatunk vissza. A testünk és a lelkünk egységet alkot, és csak egymással összhangban tud egészséges és harmonikus lenni. Ha nem megy a szellemtől a test felé ható gyógyítás, akkor meg lehet próbálni a test felől a szellem felé is haladni. (Erre kiváló példa a kétfázisú – más szóval izomfeszítéses – relaxáció, ami az “Andalodó Boltban” is szerepel. Az egyes izomcsoportok erős megfeszítése, összeszorítása, majd elernyesztése egy idő után nagyszerűen enyhíti a szellem és a lélek feszültségét is.)

A tudatos élet nem azt jelenti, hogy a testünket totálisan háttérbe szorítjuk, mert nincs rá szükség, és a szellemünk mindent beragyogó napkoronaként tündököl a fejünkben. Épp ellenkezőleg, a testtudatosság nélkülözhetetlen a lelki és szellemi egészséghez. Azok a jógik, akik szinte felemelkednek a földről a testükkel, nem azért képesek erre, mert a varázsló szellemükkel leigázzák a testüket, hanem mert a testtudatosságuk is bámulatosan fejlett. Vannak olyan pszichés problémák, amelyeken testi eszközökkel tudunk a leghatékonyabban segíteni (pl. a túlhajszoltság esetén a létfontosságú pihenés), és sokszor a testi helyzetünkből való kizökkenéssel (pl. aktívabb életmóddal, a külsőnk megváltoztatásával) tudunk kimozdulni egy lelki mélypontról. Nyilván mindenki sejti, hogy a természettől eltávolodva, egy szobába bezárva, számítógép vagy tévé előtt gubbasztva (nem mellékesen: ilyen-olyan álomvilágban élve) a testünk gúzsba van kötve, kényszertartásra van kárhoztatva, segítségért kiált. Nem ilyen életmódra van kitalálva. Ennek ellensúlyozására manapság végtelen sok mozgásforma, fitneszprogram közül válogathatunk, de ez még nem feltétlenül növeli a testtudatosságunkat, mivel kívülről jövő, meghatározott utasításokat követünk, és nem a saját belső, természetes érzékelésünk fejlődik.

De akkor hogyan is lehet fejleszteni a testtudatosságot?

  • Értékeljük a testünket! – Gondoljunk hálával és elégedettséggel arra, amit a testünk által kapunk és megvalósítunk. Amíg ez nem megy, addig gyakoroljuk. Örülünk neki, hogy megvannak a szerveink, végtagjaink, és (nagyjából) minden úgy működik, ahogy kell. Becsüljük meg a felmenőinktől örökölt testi adottságainkat, ne legyen bennünk sem túlzott büszkeség, sem túlzott szégyenérzet amiatt, ahogy kinézünk.
  • Reálisan, de pozitív hangsúllyal tekintsünk a testünkre! – Ez azt jelenti, hogy a test-tudatunk a valós állapotokat tükrözi, a test-érzékelésünk nem torzít semmilyen irányban. Észrevesszük, ha valamilyen irányban túlzásokba esünk, pl. túlsúlyosak vagy túl vékonyak vagyunk, valamilyen testi szükségletet túlzásba viszünk vagy elhanyagolunk. Nem dicsőítjük és nem szapuljuk magunkat állandóan, nem esünk kétségbe azon, hogy mások „olyanabbak”.
  • Fogjuk fel testünk üzeneteit! – Próbáljunk meg jobban a jelenben élni, lazán figyelni a testünk jelzéseire, és reagálni rájuk. Elégítsük ki azokat a testi igényeket, amikre tényleg szükség van, és olyan programokat, válaszüzeneteket küldjünk a testünkbe, amelyek jó hatással vannak rá. Észleljük, ha görnyedt a tartásunk, görcsös a mozgásunk, károsak az ösztönös testi reakcióink.
  • Fejlesszük a kevésbé használt területeket! – Ahogy a kisgyerekeknél nagyon hasznosak a különböző fejlesztő foglalkozások és korrekciós tornák, úgy a felnőttek sincsenek “készen”; nekik is van még mit csiszolgatniuk magukon. Próbálhatunk például minél több dolgot bal kézzel végezni, annál is inkább, mivel ez jótékonyan hat vissza a jobb agyféltekére. Kísérletezhetünk olyan mozgásformákkal, amiket még nem ismerünk, pl. új úszástípusokkal, lovaglással, óriáscsúszdázással, evezéssel, fitlabdázással.
  • Fogjuk munkára a testünket! – Konkrét fizikai munkáról is szó van, főként egy olyan világban, ahol nem divat gyalog járni, túrázni, magunknak vágni a fát a fűtéshez, gazdálkodni, saját házat építeni, stb. Ezek a tevékenységek a távol-keleti filozófiák szerint a legalsó főcsakrára (a gyökércsakrára) hatnak pozitívan, mi több, ilyen létfenntartó fizikai tevékenységek nélkül ez az energiaközpont nem is tud normálisan működni. Mindenfajta bőség és bőségtudat alapja a hatékonyan működő létszükséglet-ellátás, vagyis a gyökércsakra normális működése. A munkára fogáshoz tartozik a rendszeres mozgás, a sport is, amely rendkívüli tudat- és lélekformáló erővel bír.
  • Foglalkozzunk a testi örömökkel, mert így leszünk szellemileg is termékenyebbek! – Az első csakra, azaz a fizikai létszükségletek betöltése után a második (hasi vagy szex-) csakra következik, a szexualitás és termékenység területe. Ide tartoznak a testi örömök, de a kreativitás is, hiszen a testi termékenység rokonságban áll a lelki-szellemi termékenységgel is. Az őszintén átélt, valódi testi élvezetek elhanyagolása vagy túlzásba vitele hosszú távon kártékonyan hat a lelki és szellemi egészségre is.
  • Vigyük ki testünket a természetbe! – Legyenek olyan kirándulásaink, amiket csak a testünk kedvéért teszünk, hogy megmártózhasson természetes vizekben, feltöltekezhessen napfénnyel, levegővel, tiporhassa a földet. Legalább alkalmanként együnk a gyümölcsökből és a zöldségekből a lehető legtermészetesebb formában, igyunk forrásvizet. Az eső és a hó se riasszon el a szabad ég alatti kikapcsolódástól.
  • Gondoskodás, ápolás és egészség – A testünk gondoskodást igényel, ami nemcsak forró, habos fürdőt és kakaót jelent, hanem sokszor kevésbé kellemes diétát, méregtelenítést, és a rendszeres orvosi ellenőrzéseket is. Emellett az ápoltság fenntartása és az igényes megjelenés, a személyes stílus megtalálása is a test szükségletei közé tartozik. Csak így érezhetjük igazán, hogy a testünk tükrözi, sőt megtestesíti azt, amik vagyunk.

.

Egészség és ápoltság témában néhány hozzám közel álló ember az utóbbi időben színvonalas weblapot indított, szeretettel ajánlom őket mindenki figyelmébe:

“Nail Commando” (Szeretne szebb kezet nyújtani a külvilágnak?)

“Csökkentett szénhidrát” (Finom ételek egészségesebb formában)

“Női Energia Fitnesz” (A finomenergia áramoltatása testgyakorlással)

És ismét köszönöm „Pálferinek” az ébresztő ihletet!

Reklámok

2 responses to “Testtudatosság

  1. Nagyon tetszik a cikk, nagyon benne van a lényeg:) remélem, sokakhoz eljut majd! Köszönöm
    Vivi

  2. …tetszik, amit írtál, mélységesen egyet értek vele.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s