Vitaminpajzs

A stresszt csak úgy tudjuk jól kezelni, ha testünk és idegrendszerünk fel van vértezve vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Manapság már annyi táplálék-kiegészítő van forgalomban, hogy nehéz összehozni mindenből a megfelelő szintet. Az élelmiszerek ugyanakkor már nem tartalmaznak annyi értékes tápanyagot, mint a régebbi időkben, vagyis sok mindenből pótlásra van szükség. Emellett viszont túladagolni sem szabad az egyes anyagokat. Annyi bizonyos, hogy ha feltűnően nehezen birkózunk meg a stresszel, különösen így tél végén, valószínűleg valamelyik idegerősítő vitaminból vagy ásványi anyagból nem megfelelő mennyiséget fogyasztunk. Alakítsuk ki étrendünket úgy, hogy minél több stressz ellen védő tápanyag legyen benne; például ha rágcsálnánk valamit, együnk magvakat vagy gyümölcsöt, ha pedig tésztát ennénk, válasszuk a teljes kiőrlésű lisztből készültet! A nehéz időszakokban egészítsük ki az étrendünket multivitamin- és ásványi anyag kapszulával, vagy speciálisan stressz ellen, idegerősítésre kialakított tablettával.

Nézzük egyenként a stressz-védőpajzsokat!

A B-vitaminok csoportja a B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 és B12 vitaminokból és a folátból áll. A feszültség, idegkimerültség, szorongás, depresszió, pánikzavar és egyéb stresszes problémák csökkentésében vagy megszüntetésében kulcsfontosságú lehet ez a csoport. Minden tagját elegendő mennyiségben kell fogyasztanunk, mert ez a csoport kombináltan erősebb hatású, mint tagjai külön-külön. Rendszerint együtt találhatóak meg az élelmiszerekben, vagyis a teljes kiőrlésű gabonában, a tejben, tojásban, sötétzöld levelű zöldségekben, húsokban, dió- és mogyorófélékben, banánban, avokádóban, papayában, élesztőben.

 A B1 vitamint „spirituális vitaminnak” is nevezik, mert erősíti az idegrendszer működését és a mentális funkciókat. Sok van belőle a sertéshúsban, az élesztőben, a gabonapelyhekben, a teljes kiőrlésű gabonában, a zöldségekben és a gyümölcsökben.
 A B6 vitamin a vörösvértestek képződésében vesz részt, így például hozzájárul a jó látáshoz és a központi idegrendszer működésének egyensúlyához. A gabonafélék, az élesztő, a bab, a tojássárgája, a húsok és a babfélék gazdagok ebben a vitaminban.
 A B5 vitamin az állóképesség növelésében és az immunrendszer erősítésében játszik fontos szerepet. Segít a különféle tápanyagok energiává való átalakításában. Jó forrásai a szárnyasok, a teljes kiőrlésű gabonák, a hüvelyesek, a marhahús, a krumpli, a sajt, a tojás, a hal, a tej és a banán.
 A B2 vitamin jelentős szerepet játszik a szövetek anyagcseréjében, ami a káros stressz elleni védekezéshez, illetve a regenerálódáshoz is fontos. Nagy mennyiségben van jelen a tejtermékekben, a sötétzöld levelű zöldségekben, a spárgában, avokádóban, brokkoliban, teljes kiőrlésű gabonában, mogyorófélékben, hüvelyesekben, gombában, gyümölcsökben, belsőségekben és a halakban.
 A folát (folsav) szintén a B-vitaminok csoportjába tartozik, fogyasztása nagyon fontos a testi-szellemi egészség szempontjából, hiszen többek között megelőzi az idegvégződések károsodását. Forrásai: narancslé, sötétzöld leveles zöldségek, a spárga, földimogyoró, babfélék, hüvelyesek, valamint a belsőségek.

A C-vitamin nemcsak az immunrendszer működéséhez fontos, hanem a stressz fizikai és lelki hatásait is csökkenti, illetve segít a pszichés regenerálódásban. Természetes forrásai a nyers gyümölcsök és zöldségek, főleg a paprika, a citrusfélék, a csipkebogyó, az acerola, az eper, a spárga, a brokkoli és a petrezselyem.

A C-vitamin mellett más antioxidánsok is felelősek az idegrendszer normális működéséért, például a béta-karotin és az E-vitamin. A béta-karotin, amely az A-vitamin előanyaga, a (narancs-)sárga zöldségekben és gyümölcsökben található meg, valamint a brokkoliban, kelkáposztában, spenótban és cukorborsóban. Az E-vitamin a magvakból, növényi olajakból és a búzacsírából fedezhető.

A magnézium az oxigén és a víz után talán a legfontosabb anyag, amelyre a szervezetünknek szüksége van. Nagy mennyiségben van jelen a mandulában, szójában, spenótban, diófélékben, gabonákban, krumpliban, joghurtban, rizsben, lencsében és babban. A B6 vitamin segíti a magnézium felszívódását a szervezetbe.

A cink a B-vitaminokkal, a C-vitaminnal és a magnéziummal együtt részt vesz a stresszhormonok anyagcseréjében. Ha többet akarunk bevinni ebből az ásványi anyagból a táplálkozással, akkor együnk marhahúst, májat, tengeri herkentyűket, szárnyasokat, dióféléket és magvakat, teljes kiőrlésű gabonát, tofut, mogyorót, hüvelyeseket, valamint igyunk tejet.

A réz kis mennyiségben hatásosan erősíti az idegrendszert. Forrásai a hüvelyesek, gabonafélék és a máj.

A szelén a szív munkáját segíti tartós stresszes állapot esetén, így megelőzhető a magas vérnyomás betegség vagy a szívbetegség. Ettől függetlenül nem szabad túladagolni, csak kis mennyiségre van szükség belőle – bőven elég a szokásos multivitamin-tablettákban lévő adag.

A fent felsorolt vitaminokon és ásványi anyagokon kívül ügyelnünk kell a D-vitamin és az omega-3 zsírsavak elegendő mennyiségére is, mert ezek is csökkenthetik a feszültségünket. A D-vitamin óvja a csontokat, fogakat és az immunrendszert, és ez utóbbi hatása révén, közvetve a szellemi és lelki terhelhetőséget is fokozza. A napsütés hatására képződik a szervezetben, de begyűjthetjük tengeri halakból, halmájolajakból, májból, tojásból, valamint vitaminokkal dúsított tejtermékekből, vajfélékből, margarinokból, gabonapelyhekből. Az omega-3 zsírsavról fontos tudnunk, hogy szervezetünk nem tudja önállóan előállítani, ezért kívülről kell bevinni. Erre a legjobb módszer a tengeri halak vagy halolaj-készítmények rendszeres fogyasztása. Ma már sok élelmiszert dúsítanak omega-3 zsírsavval is.

.

Inspiráció és ajánlott irodalom:
http://www.medicinenet.com
http://www.eufic.org
http://www.nutritional-supplements-guide.com/vitamins-for-stress.html
http://www.stress-management-for-health.com/best-vitamins.html

Reklámok

2 responses to “Vitaminpajzs

  1. Nagyon jól jött ez az írás éppen most, mert lúgosítani készülök így tavaszelőn, és nem voltam tisztában azzal, hogy mit is kell ennem ahhoz, hogy ne ártsak a szervezetemnek,de mégis megkapjon lehetőleg mindent ,amire szüksége van.Köszönöm.

  2. Kedves Vica! Az biztos, hogy feszültség ellen jót tesz, ha a fenti vitaminokból és ásványi anyagokból bőségesen viszünk be a szervezetünkbe, de azért komolyabb kúrákat, diétákat csak szakértő felügyelete mellett ajánlanék. Jómagam régebben fordítottam egy cikket a lúgosításról, hátha talál benne hasznos információt: http://www.ideal.hu/sectionegeszseg/86-elj-egeszsegesen/779-az-egeszseg-sava-borsa.html

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s